Freitag, 3. Februar 2012

Quäker der Woche (6): Solomon Eccles (für Leser unter 18 nicht geeignet)


Solomon Eccles (Eagles), der um 1618 geboren wurde, entstammte einer musikalischen Familie, früh lernte er Instrumente zu spielen. Sein Bruder, Henry Eccles (um 1645-1711) war Professor der Musik und spielte Violine. Seine Frau trug den Namen Elisabeth. Sie starb bereits am 24. Juli 1665 an Wassersucht. Auch seine drei Söhne John (um 1650-1735), Henry (um 1652-1742) und Thomas (geboren 1655) wurden Musiker. Eccles hatte in London erfolgreich Viola und Spinett unterrichtet und betätigte sich auch als Instrumentenbauer. Er war anfangs Anhänger der episkopalischen Kirche, dann längere Zeit Presbyterianer, anschließend Independenter, später Baptist. Um 1660 schloss er sich in London der Quäkerbewegung an.


Unter den Quäkern spielte die Musik keine bedeutende Rolle. Sie wurde, gemeinsam mit Ritualen, Dogmen, dem Kirchenbau und vielen weiteren Äußerlichkeiten, als belanglos angesehen, ja teilweise sogar bekämpft. Um sich in der neuen Gemeinschaft zu bewähren, bekämpfte Eccles sein musikalisches Talent. Er hörte sich keine Musik mehr an und spielte auch keines seiner Instrumente. Diese verkaufte er mit den Kompositionsbüchern, bekam jedoch Gewissensbisse, da ein derartiger Erwerb das Seelenheil der Käufer zu bedrohen schien. Deshalb kaufte er die Instrumente zurück, um sie öffentlich auf dem Tower Hill in London zu verbrennen.
Eccles inszenierte oder beteiligte sich mit Vorliebe an spektakulären Protestformen. Um sich am Leben zu halten, lernte er das Schuhhandwerk. 1662 bestieg er während des morgendlichen Gottesdienstes in St. Mary (Aldermanbury) die Kanzel und begann dort, Schuhe herzustellen. Bei dem anschließendem Verhör vor der Gemeinde gab er an, damit auf die Bedeutungslosigkeit von Kirchenbauten hinweisen zu wollen. Er wurde gewaltsam aus der Kirche geworfen, kam jedoch am nächsten Sonntag wieder. Jetzt sprang er während des Gottesdienstes von Stuhl zu Stuhl, was ihm seine erste Gefängnisstrafe zu Newgate einbrachte. Die Bestrafung führte lediglich zu einer Radikalisierung seiner „Zeichen“. Von 1665 bis 1667 legte er mehrmals öffentlich seine Kleidung ab und zog völlig nackt durch die Straßen der Städte in Schottland, Irland und England. Diese verglich er mit Sodom und Gomorra. Nach festem Glauben einiger Zeitgenossen sei von ihm bereits einige Jahre zuvor das große Feuer von London (September 1666) vorausgesagt worden.
1665 wurde er auf Order des Herzogs zu Albemarle zu einer Haftstrafe verurteilt, weil er Gebühren nicht an die Geistlichkeit zahlen wollte und an untersagten Quäkergottesdiensten teilgenommen hatte. In Cork (Irland) wurde er wegen seines hartnäckigen Exhibitionismus ausgepeitscht und der Stadt verwiesen, in Smithfield wurde er in das Gefängnis zu Bridewell gebracht. Weil er nicht dazu überredet werden konnte, Eide zu leisten, wurde er 1667 in das Gefängnis zu Gloucester eingeliefert. 1671 begab er sich mit George Fox (1624-1691) und elf weiteren Quäkern auf dem Segler „Industry“ nach den Westindischen Inseln, wo er erfolgreich mithalf, Quäkergemeinden in Jamaika und Barbados aufzubauen. Im folgenden Jahr wurde er in Boston, einem Zentrum der religiösen Intoleranz, festgehalten und gebannt. Eccles wurde auf Anweisung des Statthalters Richard Bellingham (1592-1672) nach England ausgewiesen und hielt sich von 1680 bis zu seinem Tod am 11. Februar 1683 in Spitalfields (London) auf.

Werke: In the yeare 59 in the fourth month, the last day of the month being the 5th day of the week. The presence of the Lord God was felt within me. London 1659; Eccles, Solomon; Greenway, Richard: An alarm from the holy mountain of the Lord to the inhabitants of the earth, and the word of the Lord sounding out of Sion, let all the inhabitants tremble. With a warning to the wicked, calling them to repentance. As also two visions shewn and revealed by the Lord unto his servant Richard Greenway (…) and something that was sent to Richard Brown in particular, who is commander of the train-bands of London. London 1662; Signes are from the Lord to a people or nation, to forewarn them of some eminent judgment near at hand. London 1663; A musick-lector. Or, the art of musick (that is so much vindicated in christendome). Discoursed of, by way of dialoge between three men of several judgments. The one a musican, and master of that art, and zealous for the church of England, who calls musick the gift of God. The other a Baptist, who did affirm it to be a decent and a harmless practice. The other a Quaker (so called) being formerly of that art, doth give his judgment and sentence against it, but yet approves of the musick that pleaseth God. London 1667; A music-lector, or, the art of music discoursed of (...). London 1667; The Quaker’s challeng (sic!), at two several weapons. To the Baptists, Presbyters, Papists, and other professors. London 1668; Letter. In: Crisp, Stephen: A Memorable Account of the Christian Experiences, Gospel, Labores, Travels and Sufferings of the Ancient Servant of Christ, Stephen Crisp, in His Books and Writings herein Collected. London 1694, 461.

Bibliographien: Whiting, John: A Catalogue of Friend's Books Written by Many of the People, called Quakers, from the Beginning or First Appearance of the Said People. London 1708, 38; Smith, Joseph: A Descriptive Catalogue of Friends’ Books. Or books written by members of the Society of Friends, commonly called Quakers, from their first rise to the present time, interspersed with critical remarks, and occasional biographical notices, and including all writings by authors before joining, and those after having left the Society, whether adverse or not, as far as known. I. London 1867, 553.

Lit. (Auswahl): Pennyman, John: Quaker’s Challenge Answered, by a Stripling of the Lamb’s Army. London 1680; - Pennyman, John: An Abstract of the Book, Entituled, “The Quakers Challenge at Two Several Weapons, to the Baptists, Presbyters, Papists, and other professors”. London 1681; - Crisp, Stephen: The First Part of Babel's-builders Unmasking Themselves, as Appears by the Following Judgment from Barbadoes (promoted by George Fox his Party, and Subscribed by Eighty Two of Them). With a letter of G. F.'s. G. W's. &c. in answer thereunto, and observations thereupon. Also, a false prophesie of that lying prophet Sol. Eccles. Wheras the following discourse was formerly printed and privately disposed (...) this second impression, with some small addition, is now made publick. London 1682; - Edmundson, William: A Journal of the Life, Travels, Sufferings, and Labour of Love in the Work of the Ministry, of that Worthy Elder, and Faithful Servant of Jesus Christ, William Edmundson, Who Departed this Life, the Thirsty First of the Sixth Month, 1712. London 1715. London 17742. Dublin 18203. ND Lindfield 1833. Lindfield 18372; - Sewel, William: The History of the Rise, Increase and Progress of the Christian People Called Quakers, with Several Remarkable Occurrences Intermixed. London 1722; - Besse, Joseph: A Collection of the Sufferings of the People Called Quakers, for the Testimony of a Good Conscience, from the Time of Their Being First Distinguished by that Name in the Year 1650 to the Time of the Act, Commonly Called the Act of Toleration, Granted to Protestant Dissenters in the First Year of the Reign of King William the Third and Queen Mary, in the Year 1689. Taken from original records and other authentick accounts. Bde. II. London 1753; - Eccles, Solomon. In: Chalmers, Alexander: The General Biographical Dictionary. Containing an historical and critical account of the lives and writings of the most eminent persons in every nation, particulary the British and Irish, from the earliest accounts to the present time. A new edition, XIII, London 1813, 13; - Hancock, Thomas: The Peculium. An endeavour to throw light on some of the causes of the decline of the Society of Friends, especially in regard to its original claim of being the peculiar people of God. London 1859 (The Church Historical Society, XCIV). London 19072; - Brailsford, Mabel: Solomon Eccles, the Prophet of the Great Fire. In: The Friend. A Religious, Literary, and Miscellaneous Journal, LXI, 12, 1921, 177-179; - Pulver, Jeffrey: A Biographical Dictionary of Old English Music. London 1927. ND New York 1969, 162-163; - Alton, Edwin: Quaker and Music in the British Isles. O.O. 1965; - Carroll, Kenneth: Early Quakers and "going naked as a sign". In: Quaker History. The Bulletin of Friends Historical Association, LXVII, 1967, 69-87; - Nicholson, Frederick James: Quakers and the Arts. A survey of attitudes of British Friends to the creative arts from the seventeenth to the twentieth Century. London 1968; - Greenwood, John Ormerod: Signs of Life. Art and Religious Experience. London 1978; - Skidmore, Gil: Solomon Eccles. ~1618-1683. In: Dies.: Dear Friends and Brethren. 25 short biographies of Quaker men. Reading 2000, 4-5; - Laurie, Margaret: Solomon Eccles. In: The New Grove. Dictionary of music and musicians. Second edition, VIII. London 2001, 856-857.

(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 424-427)