Sonntag, 29. Januar 2012

Quäkerin der Woche (5): Mary Dyer

Mary Dyer entstammte der Barrett-Familie zu Quindon (Essex) und wurde wahrscheinlich 1591 in London geboren. Um sie nicht mit der Shakerin Mary (Ann) Dyer zu verwechseln, wird sie Mary Dyer, die Märtyrerin, genannt. Nach einer Legende soll sie eine Tochter einer geheimen Heirat von Arabella Stewart und William Seymour sein, wodurch ihr Thronansprüche nach dem Tode Charles I. (1649) angedichtet wurden. Sie hatte eine gute Ausbildung erhalten und war sprachlich talentiert, ihre Reden und Predigten überzeugten und beeindruckten. Um der außergewöhnlichen Wirkung ihrer Sprachmächtigkeit vorzubeugen, wurde 1660 auf dem Weg zu ihrer Hinrichtung getrommelt, so dass ihre letzte Predigt von niemandem gehört werden konnte.

Mary Dyer war die Frau von William Dyer aus Somersethire, mit dem sie sieben Kinder hatte. Ihre Heirat fand am 27.10.1633 in der Londoner Kirche St. Martin-in-the-Fields statt. Mit ihrem Mann gelangte sie um 1635 zu der Bay Colony in Massachusetts, wo beide am 13. Dezember 1635 in die Kirche des Puritanerpredigers Wilson zu Boston eintraten. Etwa drei Jahre später verließen die Dyers wegen einer antinomistischen Kontroverse die Kirche, gemeinsam mit der theologisch interessierten Anne Hutchinson (1591-1643). Die anschließende gesellschaftliche Isolation und der religiöse Eigenwille der Dyers führten zu Gerüchten, dass eine angebliche Todgeburt Marys aus dem Oktober 1637 ein Monster gewesen sei. John Winthroph (1588-1649) inszenierte eine Exhumierung und schürte den Hass durch die Publizierung einer Schmähschrift „Monsterous Birth“. Die Dyers zogen erst nach Portsmouth, das William Dyer im März 1638 mitgründete, und anschließend weiter nach Newport (Rhode Island). 
1652 kehrte sie mit ihrem Mann und dem Kolonialisten Roger Williams nach London zurück. Hier in England lernte sie George Fox (1624-1691) kennen und wurde durch diese Begegnung zur Quäkerin und Predigerin. Während ihr Mann, der sich nicht der Quäkerbewegung anschloß, 1653 nach Amerika zurückkehrte, verweilte Mary bis 1657 in Europa. Nach ihrer Rückkehr nach Amerika wurde sie sofort bei der Ankunft in Boston verhaftet und hatte die Kolonie zu verlassen. Dies wurde ihr gestattet, indem sie versicherte, bis zur Abreise kein Wort zu sprechen, wofür ihr Mann mit einer beträchtlichen Geldsumme bürgen musste. 1659 wagte sie sich erneut nach Massachusetts, was wiederum eine Gefängnisstrafe und die Verbannung am 12. September 1659 zur Folge hatte, gemeinsam mit den englischen Quäkern Marmaduke Stephenson (1659) und William Robinson. Für ein nochmaliges Betreten der Kolonie wurde ihnen der Tod angedroht. Ihre Freilassung hatte Mary der Einflussnahme ihres Mannes zu verdanken, der sich unermüdlich für seine Frau einsetzte. Sie bereitete ihm viel Kümmernis, denn schon nach drei Wochen kehrte sie mit ihren zwei Begleitern wieder nach Boston zurück, um gefangene Quäker zu besuchen. Unter diesen befand sich ein elfjähriges Mädchen, die Tochter einer Schwester von Hutchinson. Mit ihr war Dyer eng befreundet und sie war sehr um das Wohlergehen des Mädchens besorgt. Dyer wurde verhaftet und am 27. Oktober 1659 zum Tode durch Erhängen verurteilt. Eine Intervention der Gouverneure von Connecticut und von Nova Scotia blieb erfolglos. Kurz vor der Urteilsvollstreckung, als sie bereits den Strick um den Hals hatte, wurde sie in letzter Minute durch eine Petition ihres Sohnes William begnadigt und ausgewiesen. Sie wurde jedoch dazu gezwungen, die Hinrichtung ihrer zwei Freunde mit anzusehen. Schon am 21. Mai 1660 war sie erneut in Boston, als wolle sie das Martyrium erzwingen. Am 1. Juni 1660 wurde sie auf Veranlassung des Gouverneurs John Endicott (1588-1665) gehängt. Eine Zusage, die Kolonie zu verlassen, um dadurch dem Tode zu entgehen, lehnte sie ab.

Werke: The 28th of the 8th moneth, 1659. In: Bishop, George: New-England judged, not by man's, but by the spirit of the Lord. And the summe sealed up of New-England's persecutions. Being a brief relation of the sufferings of the people called Quakers in those parts of America, from the beginning of the fifth moneth 1656 (the time of their first arrival at Boston from England) to the later end of the tenth moneth, 1660. Wherein the cruel and scourgings, bonds and imprisonments, beatings and chainings, starvings and huntings, fines and confiscation of estate, burning in the hand and cutting of ears, orders of sale for bond-men, and bond-women, banishment upon pain of death, and putting to death of those people, are shortly touched. With a relation or the manner, and some of the other most material proceedings, and a judgement thereupon. In answer to a certain printed paper, intituled, “A Declaration of the General Court of the Massachusets Holden at Boston, the 18. October, 1658”. Apologizing for the same. London 1661, 195-196. London 17032. Philadelphia 18853.

Bibliographien: Plimpton, Ruth Talbot: Mary Dyer. Biography of a rebel Quaker. Boston 1994, 236-244.

Lit. (Auswahl): Stephenson, Marmaduke: A Call from Death to Life, and out of the Dark Wayes and Worships of the World Where the Seed is Held in Bondage under the Merchants of Babylon. London 1660. Providence 18652. Edinburgh 18863. ND New Haven 1975 (Microfilm: History of Women, reel 315, no. 2140, 2); - Bishop, George: New-England Judged, not by Man's, but by the Spirit of the Lord. And the summe sealed up of New-England's persecutions. Being a brief relation of the sufferings of the people called Quakers in those parts of America, from the beginning of the fifth moneth 1656 (the time of their first arrival at Boston from England) to the later end of the tenth moneth, 1660. Wherein the cruel and scourgings, bonds and imprisonments, beatings and chainings, starvings and huntings, fines and confiscation of estate, burning in the hand and cutting of ears, orders of sale for bond-men, and bond-women, banishment upon pain of death, and putting to death of those people, are shortly touched. With a relation or the manner, and some of the other most material proceedings, and a judgement thereupon. In answer to a certain printed paper, intituled, “A declaration of the general court of the Massachusets holden at Boston, the 18. October, 1658”. Apologizing for the same. London 1661. London 17032. Philadelphia 18853; - A Declaration of the Sad and Great Persecution and Martyrdom of the People of God, Called Quakers, in New-England, for the Worshipping of God. Wherof 22 have been banished upon pain of death. 3 have been martyred. 3 have had their right-ears cut. 1 hath been burned in the hand with the letter H. 31 persons have received 650 stripes. 1 was beat while his body was like a jelly. Several were beat with pitched ropes. Five appeals made by them to England, were denied by the rulers of Boston. One thousand forty-four pounds worth of goods hath been taken from them (being poor men) for meeting together in the fear of the Lord, and for keeping the commands of Christ. One now lyeth in iron-fetters, condemned to dye. Also, some considerations, presented to the King, which is in answer to a petition and address, which was presented unto him by the general court at Boston. Subscribed by J. Endicot, the chief persecutor there, thinking thereby to cover themselves from the blood of the innocent. London 1660. London 16612; - Croese, Gerhard: Quaker-Historie. Von deren Ursprung, biß auf jüngsthin entstandene Trennung, Darinnen vornehmlich von den Hauptstiftern dieser Secte, derselben Lehrsätzen, und anderen ihres gleichen zu dieser Zeit aufgebrachten Lehren, erzehlet wird. Berlin 1696; - Gould, Daniel: A Brief Narration of the Sufferings of the People Called Quakers, Who Were Put to Death at Boston in New-England. Also an account from their own hands, of their coming to Boston (...). With a precious epistle of William Robinson to us his fellow-prisoners. O.O. um 1700; - Whiting, John: Truth and Innocency Defended, against Falshood and Envy. And the martyrs of Jesus, and sufferers for his sake, vindicated. In answer to Cotton Mather (a priest of Boston) his calumnies, lyes, and abuses of the people called Quakers, in his late church-history of New-England. With remarks and observations on several passages in the same, and his confessions to the just judgment of God on them. London 1702; - Historische Zugaben. In: Alte und Neue Schwarm-Geister-Bruth, Und Quäker-Greuel, Das ist Gründliche Vorstellung und Glaubwürdig Erzehlung, Von denen Alten Quackern, Und Neuen Frey-Geistern. Darinnen vermittelst fleißiger Nachforschung und aus eigener Erfahrung nicht alleine dieser Schwärmer Uhrsprung, Fortgang und Leben entdecket, sondern auch klar und deutlich gezeiget wird, was gestalt sie ihre Träume und falsche Lehre so wol durch ihre gedruckte Schrifften, als auch mündliche Discurse und Predigten darzuthun, und zu behaupten, auch mit grossen Aergerniß auszubreiten von Anfang biß hierher listiglich bemühet sind. Alles zu gleich mit wahrhafftigen Exempeln erwiesen, aus Heiliger Schrifft gründlich und ausführlich widerleget, und zur Ehre Gottes, und Erhaltung seiner bedrängten Kirche, frommen Christen aber in allen Ständen zur treuhertzigen Nachricht und Warnung, sich vor solcher Gotteslästerlichen auffrührischen abscheulichen und verdammlichen Lehre mit Ernst zu hüten, vorgestellet, und mit grossen Fleiß zusammen getragen, auch auff hoher Persohnen begehren gedrucket. O.O. 1702, 228-233; - Mary Dyer. In: Tomkins, John; Field, John: Piety Promoted. Being a collection of the dying sayings of many of the people called Quakers. With some memorials of their virtuous lives and patient sufferings. In five parts. Dublin 1721, 14-21; - Sewel, William: The History of the Rise, Increase and Progress of the Christian People Called Quakers, with Several Remarkable Occurrences Intermixed. London 1722; - Besse, Joseph: A Collection of the Sufferings of the People Called Quakers, for the Testimony of a Good Conscience, from the Time of Their Being First Distinguished by that Name in the Year 1650 to the Time of the Act, Commonly Called the Act of Toleration, Granted to Protestant Dissenters in the First Year of the Reign of King William the Third and Queen Mary, in the Year 1689. Taken from original records and other authentick accounts. Bde. II. London 1753; - Bolles, Joseph: An Addition to the Book, Entituled “The Spirit of the Martyrs Revived”. It being a short account of some remarkable persecutions in New England. New York 1758; - Marie Dyer. In: Piety Promoted. Ou la pieté promue, ou advancée. Contenant un recueil des derniéres heures de plusiers de ceux qu’on appelle les Quakers, qui veut dire les trembleurs. Avec une exhortation prefixe, tirée des ecrits de Guillaume Penn et un extrait sommaire de la preface inserée au premier livre. Londres 1770, 21-34; - Mary Dyer. In: Kendal, John (Hrsg.): Piety Promoted. In brief memorials, of the virtuous lives, services, and dying sayings, of some of the people called Quakers, formerly published in eight parts, by John Tomkins, and others. I. London 1789, 17-25; -Life of Mary Dyer. In: Tuke, Henry: Biographical Notices of Members of the Society of Friends. II. York 1815, 45-50; - Harrison, John: Narrative of the Martyrdom at Boston, of William Robinson, Marmaduke Stevenson, Mary Dyer, and William Leddra, in the Year 1659. Manchester 1841; - Bowden, James: The History of the Society of Friends in America. I. London 1850; - Mary Dyre, the Quaker Martyr of New England. In: The Friend. A monthly Journal, VIII, 88, 1850, 63-65; - Plumley, Ruth: Lays of Quakerdom. The execution of Mary Dyer, at Boston, June first, 1653 (sic!). In: The Knickerbocker or New York Monthly Magazine, XXXV, 1853, 614-617; - Paschall, Ann S.: Mary Dyer. Philadelphia 1861; - Anderson, James: Memorable Women of the Puritan Times. London 1862. New Haven 1975 (Microfilm, reel 308, no. 2092); - Hallowell, Richard P.: Quaker Invasion of Massachusetts. Boston 1883. Boston 18832. Boston 18843. Boston 18874; - Dyer, Catherine Cornelia Joy: Some Records of the Dyer Family. Printed for private circulation. New York 1884; - Rogers, Horatio: Mary Dyer of Rhode Island. The Quaker martyr that was hanged on Boston Common, June 1, 1660. Providence 1896; - Dyer, William: Mary Dyer, Quaker. Two letters of William Dyer of Rhode Island, 1659-1660. Cambridge um 1902; - Three Marys of Quakerdom. In: The Guilford Collegian, XVI, 3, 1904, 89-93; - King, Basil: The Hanging of Mary Dyer. In: The McClures Magazine, XXVIII, 1906, 44-45; - Jones, Rufus; Sharpless, Isaac; Gummere, Amelia: The Quakers in the American Colonies. London 1911. ND London 1923. ND New York 1962. ND New York um 1966 (The Quaker History Series, IV); - Mary Dyer - 1660. 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(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 414-420)