Sonntag, 8. April 2012

Quäker der Woche (15): John Perrot


Viele kennen den Quaker Parrot, doch den Quäker Perrot wohl kaum, obwohl er seine letzten Lebenstage (zufällig?) genau dort verbrachte, wo diese Quäker-Vögel zu Hause sind.

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John Perrot wurde in Waterford (Irland) geboren, sein Geburtsjahr ist unbekannt. Er gilt als ein illegitimer Sohn des Sir John Perrot (um 1527-1592), der wiederum ein illegitimer Sohn des Königs Henry VIII. (1491-1547) gewesen war.
Perrot wuchs als Baptist auf, bis er sich 1656 nach einer Predigt von Edward Burrough (1634/35-1663) der Quäkerbewegung anschloss. Noch im gleichen Jahr predigte Perrot in der Ortschaft Limerick. Unter Billigung aller Quäkerautoritäten schiffte er sich zusammen mit John Luffe (auch Love, 1583-1666) ein, um in Rom den Papst zu bekehren. Sie reisten über Lyon und befanden sich nachweislich am 12. August 1657 in Leghorn. Hier besuchten die beiden eine Synagoge und versuchten, Juden zu missionieren. Nach einer inquisitorischen Befragung durch römische Beamte beschlossen die Quäker, zunächst nach Jerusalem zu reisen, um dort den Sultan Mohammed IV. zu bekehren. Längere Zeit hielten sie sich in Athen auf, wo Perrot die Schrift „Address to the People called Baptists in Ireland“ verfasste und in seine Heimat schickte. Auch auf der Insel Negroponte (Euboea) hielten sie sich auf, bevor sie Zakynthos verließen und die Morea überquerten. Entmutigt durch den englischen Konsul kehrten sie aber nach Italien zurück.
1658 trafen sie in Venedig ein und sprachen beim Dogen in seinem Palast vor. Ein Aufenthalt im dortigen Lazarett verweist auf eine Krankheit oder eine kurzzeitige Inhaftierung. Sie reisten noch im gleichen Jahr nach Rom weiter und wurden dort sofort inhaftiert. Luffe wurde zum Tode verurteilt und gehängt (nach anderer Quelle zu Tode gefoltert), was die moderne Quäkerforschung (Villani, Moore) bestreitet, da im Archiv des Vatikans keine Dokumente darüber zu finden sind. Angeblich soll sich Luffe zu Tode gefastet haben. Perrot hielt man währenddessen in einem Irrenhaus gefangen. Es gelang ihm jedoch, seine Gefangenschaft geschickt zu einem öffentlichen Ereignis zu inszenieren. Als in Rom inhaftiertem Quäker war ihm die Aufmerksamkeit ganz Englands sicher, und durch Pamphlete und Briefe war er in seiner Heimat präsent. Samuel Fisher (1605-1665), John Stubbs und weitere Quäker reisten eigens bis nach Rom, um Perrot beizustehen. Auch Jane Stokes und Charles Bayly (gest. 1680) setzten sich für seine Freilassung ein, wobei Bayly bereits auf seiner Anreise in Bordeaux festgesetzt wurde. Schließlich wurde Perrot, der in Rom während der Haft mehrmals mit kirchlichen Würdenträgern disputierte, im Juni 1661 freigelassen. Auf dem Heimweg nach England wurde er nochmals in Frankreich kurzzeitig inhaftiert. Hier hatte er katholische Priester der Idolatrie beschuldigt, Streitpunkt war das Verbeugen vor Statuen in Kirchen.
Nach seiner Ankunft in England reagierte die Quäkergemeinschaft gespalten. Von den einen als ein dem Martyrium Entronnener gefeiert, beschuldigten ihn andere als Schismatiker. Vor allem George Fox (1624-1691), der schon zuvor mit mehr enthusiastisch angelegten Predigern wie James Nayler (um 1617-1660) oder Martha Simmonds (1624-1665) in Streit geraten war, verfeindete sich mit Perrot. Streitpunkt war u. a. die heute kaum mehr nachvollziehbare Frage, ob während des Predigens ein Hut zu tragen sei oder nicht. Fox hatte sich auf den Standpunkt versteift, jegliches Tragen von Hüten während des Betens sei abzulehnen, während Perrot eine mehr voluntaristische Position vertrat. Von Fox verachtet und von den übrigen Quäkern gemieden, richteten Perrot und seine Anhänger eigene Versammlungen und Andachten ein. Große Aufregung herrschte, als Perrot sich nach Bristol begab, und führende Quäker meinten, die Ereignisse um Nayler aus dem Jahre 1656 könnten sich wiederholen. Doch da Perrot im Juni 1661 in London und 1662 in Canterbury wieder gefangen gesetzt wurde, fiel es ihm schwer, den Aufbau eigener Gemeinden durchzuführen. Die Bewegung um ihn verlor sich bald, und es hatte auch nicht in seiner ursprünglichen Absicht gelegen, eine eigenständige Gesellschaft zu gründen. Nach dem Urteil seiner Mitgefangenen Luke Howard (1621-1699), John Crook (1617-1699) und Edward Burrough soll das Benehmen Perrots einwandfrei und vorbildlich gewesen sein, so dass die Vorwürfe von Fox, die auch den moralischen Lebenswandel Perrots in Frage stellten, der Grundlage entbehrten. Anlass der Vorwürfe waren unter anderem einige Werke Perrots, die in Versform abgefasst waren, was den Argwohn der kunstfeindlichen Quäker weckte.
Perrot emigrierte im Oktober 1662 mit einigen wenigen Anhängern, da ihm die Freilassung gegen Verlassen des Landes zugesichert wurde. Er begab sich nach Barbados, wo er eine Tätigkeit als Verwaltungsbeamter finden konnte. Außerdem baute er Tabak an. Sein baldiger Wohlstand ermöglichte es ihm, ein geräumiges Haus mit Gartenanlagen und Wasserspielen zu errichten. Seine Frau Elizabeth Perrot und seine Kinder folgten ihm aus England nach und bewohnten mit ihm dieses Anwesen. Elizabeth Perrot zählte sich ebenfalls zu den Quäkern, wurde aber aus unbekannten Gründen ausgeschlossen. Schwer verschuldet starb Perrot vor Oktober 1665 in Jamaika. Ein teures Begräbnis konnte er sich nicht mehr leisten, er wurde in einem Massengrab einer katholischen Gemeinde bestattet. Obwohl John Perrot sich bis zu seinem Lebensende als Quäker bezeichnet hatte und mit der örtlichen Gemeinde in Virginia in Kontakt stand, soll er ostentativ sein Schwert getragen haben und in prächtiger Kleidung aufgefallen sein. Auch für das Schwören trat er ein, obwohl er zuvor in England dagegen geschrieben hatte. Offensichtlich hielt er äußerliche Regeln oder Fragen des äußeren Lebenswandels für zweitrangig, wenn der Stand der Heiligkeit erst einmal erlangt war. Wie Lodowicke Muggleton (1609-1698), mit dem er zahlreiche Gespräche führte, vertrat er die Idee des christlichen Perfektionismus. Einen persönlichen Gott lehnte er ab, er berief sich vielmehr auf einen überpersönlichen mystischen Spiritismus. Seine religiösen Vorstellungen sind ungewöhnlich und weichen erheblich vom Gedankengut der übrigen Quäker ab, zeugen aber von aufrichtigem Suchen nach Wahrhaftigkeit und authentischem religiösem Erleben.

Werke: A visitation of love, and gentle greetings of the Turk, and tender tryal of his thoughts for God, and proof of the hearts of his courts, and the spirits of the people round about him, in his own dominion, and the inhabitants of the earth that are borderers upon his skirts, in their declared religious wayes. And is a warning to all men that are in the corrupted wayes of sin and iniquity, to repent and turn to the living God (...). To which is annexed a book, intituled, Immanuel, the salvation of Israel. Written in the will and countenance of God, by a servant of the Lord, who am called by scorners in England, Quaker, and was named in the flesh. London 1658. London 16602; Immanuel the salvation of Israel. The word of the Lord came unto me the twelfth day of the sixth month, in the year accompted, 1657. Concerning the Jews and scattered tribes of Israel, as I was waiting upon the Lord in spirit, in Legorne in Italy, which in the name of the Lord I give forth to be copied, and sent throughout the world. London 1658. London 16602; A word to the world answering the darkness thereof, concerning the perfect work of God to salvation. London 1658; Perrot, John; Fox, George; Morris, William: Severall warnings to the baptized people. O.O. 1659; A wren in the burning bush, waving the wings of contraction, to the congregated clean fowls of the heavens, in the ark of God, holy host of the eternal power, salutation. London 1660; John, the prisoner, to the risen seed of immortal love, most endeared salutation, (...). London 1660; To all Baptists everywhere, or to any other who are yet under the shadows and wat’ry element, and are not come to Christ the substance. From Rome prison of madmen. London 1660. London 16622; John, to all God’s imprisoned people for his names-sake, wheresoever upon the face of the earth, salutation. Written from Rome prison of madmen, the 2nd day of the 8th month, 1660. London 1660; A primer for children. O.O. 1660. O.O. 16642; J. P., the follower of the lamb, to the shepheards flock. Salutation, grace and peace is with you in the spirit of power and life, and be infinitely multiplyed unto you. Amen. London 1660. London 16612; Beames of eternal brightness, or, branches of everlasting blessings, springing forth of the stock of salvation, to be spread over India, and all nations of the earth, to the uniting all mankind, as one single and simple body of everlasting love and peace, in the original glory and creator of all things. Written by a member of truth, John, who is called a Quaker. London 1661; Discoveries of the day-dawning to the Jewes. Whereby they may know in what state they shall inherit the riches and glory of promise. London 1661; To the Prince of Venice and all his nobles, which was delivered for him in his pallace, and received by him in his council-chamber. Being a visitation and warning of that city. Which also may serve unto England, and all nations, called christian nations. Written by the servant of the Lord. London 1661; An epistle to the Greeks, especially to those in and about Corinth and Athens. With certain queries propounded to the priests and doctors, and all the rest of the members and officers belonging unto the two churches of Greeks and Romans, which is of concernment for the view of them all throughout the world. Written in Egripo in the island of Negroponte, by a servant of the Lord. London 1661; A narative (sic!) of some of the sufferings of J. P. in the city of Rome. London 1661; A sea of the seed’s sufferings, through which runs a river of rich rejoycing. Written in the year 1659, in Rome-prison of mad-men, by the extream suffering servant of the Lord. London 1661; To the suffering seed of royalty, wheresoever tribulate upon the face of the whole earth, the salutation of your brother under the oppressive yoak of bonds, in Rome-prison of mad-men. London 1661; Blessed openings for a day of good things to the Turks. Written to the heads, rulers, ancients, and elders of their land, and whomsoever else it may concern. London 1661; Two epistles, written to all Friends in the truth. The one, touching the perfection of humility, written in Rome-prison of madmen. The other, touching the righteous order of judgement in Israel. Written at Lyons in France, by the servant of God. London 1661; To all people upon the face of the earth. Written in Rome prison of madmen, by the servant of God, John, and sent thence the 8th of the 10th month, 1660. London 1661; Battering rams against Rome. Or, the battel of John, the follower of the lamb, fought with the Pope, and his priests, whilst he was a prisoner in the inquisition-prison of Rome. A certain remonstrance of righteous reason, written in Rome-Prison of mad-men, unto all Rome’s rulers. Together with a postscript, to all tender-hearted Roman Catholicks. London 1661; The mystery of baptism. London 1662; The epistle to all true friendly readers. In: Fox, George the younger: A collection of several books and writings. Given forth by that faithful servant of God and his people. London 1662. London 16652, o.S; Propositions to the Pope, for the proving his power of remitting sins, and other doctrines of his church, as principles destroying soules in darkness, and undeterminable death. To Fabius Ghisius, Pope, at his pallace in Monte Cavallo in Roma. London, the 20th day of the 7th month, called September, 1661. London 1662; To the upright in heart, and faithful people of God. Being an epistle written in Barbados the 3d of the 9th month, 1662. London 1662; An epistle for the most pure amity and unity in the spirit and life of God. To all sincere-hearted-souls, whether called, Presbyterians, Independents, Baptists, Seekers, Quakers, or others, under any other denomination whatsoever, that desire that God's truth and righteousnes (sic!) in power, may be exalted over all, within them and without them (in the whole earth) for ever. By your friend in the purest love. London 1662; The mistery of baptism and the Lord's supper, and the Spirit of Jesus, the guide unto both. And onely and infallible rule leading both into them, and all other ordinances and ornaments of God, and a saints life. Which may serve as an answer unto Randal Roper's answer unto a paper written by me in the sence of the mistery of God, directed to all Baptists everywhere, &c. Given forth in God's tender love (...). By one that travaileth in his spirit, (...) who is a tender friend of all pure breathers after God. London 1662; A voice from the close or inner prison, unto all the upright in heart, whether they are bond or free. London 1662; John Perrot’s answer to the Pope’s feigned nameless helper, or, a reply to the tract entituled, Perrott against the Pope. London 1662; Glorious glimmerings of the life of love, unity, and pure joy. Written in Rome prison of madmen in the year 1660, but conserved as in obscurity until my arrival at Barbados in the year 1662, from whence it is sent the second time to the Lord’s lambs. London 1663; Let this passe through all friends of God, written by his servant, prisoner in Rome. O.O. 1663; To all simple, honest-intending, and innocent people, without respect to sects, opinions, or distinguishing names, who desire to walk with God in the pure spirit of life and true understanding. I send greeting in the harmles love of God. London 1664; The vision of John Perrot, wherein is contained the future state of Europa (...). Particulary the empire of Greece, France, Germany, Spain, and England. As it was shewed him in the Island of Jamaica, a little before his death, and sent by him to a Friend in London, for a warning to his native country. London 1682.

Bibliographien: Whiting, John: A Catalogue of Friend’s Books Written by Many of the People, Called Quakers, from the Beginning or First Appearance of the Said People. London 1708, 130-131; Smith, Joseph: A Descriptive Catalogue of Friends’ Books. Or, books written by members of the Society of Friends, commonly called Quakers, from their first rise to the present time, interspersed with critical remarks, and occasional biographical notices, and including all writings by authors before joining, and those after having left the Society, whether adverse or not, as far as known. II. London 1867, 398-404; Fell-Smith, Charlotte: Perrot, John. In: DNB, XV, 1895/96. ND 1921/22, 913-914.

Lit. (Auswahl): Burrough, Edward: To You that are Called Anabaptists in the Nation of Ireland, Teachers and People, Who Profess Yourselves to be the Church of Christ, this is the Word of the Lord God unto you. O.O. 1657; - Bishop, George: To Thee Charls Stuart King of England, am I Moved of the Lord to Write, and to Thee it is the Visitation of his Love, Through Him Whose Travel Hath Been for Thee, that Thy Soul May be Saved in the Day of the Lord, therefore Hear that Thy Soul May Live, and Thy Dayes be Prolonged in the House of Thy Pilgrimage. Bristol (?) 1660; - Fisher, Samuel: Apokrypta Apokalypta. Velata quaedam revelata. Some certain, hidden, or vailed spiritual verities revealed. Upon occasion of various very prying, and critical queries concerning God, the devil, and man, as to his body, soul and spirit. Heaven, hell, judgement, &c. Propounded to George Fox, John Perrot, Samuel Fisher. And after that (with a complaint for want of, and stricter urgency for an answer) re-propounded to Edward Burroughs. By two persons, choosing to notifie themselves to us no other way then by these two unwonted (if not self-assumed) titles, viz. Livinus Theodorus, and Sabina Neriah, which truth (as there inspired by the spirit of God) are here exspired in love to the souls of men. London 1661; - Burrough, Edward; Cook, John; Penington, Isaac; Howgill, Francis: To all dear Friends and Brethren in the everlasting Truth and Covenant of the Almighty Jehovah, Blessed for Evermore. London 1662; - Fox, George: The Matter Concerning not Putting off the Hat at Praier (sic!), and when They give Thanks to God (…). London 1663; - Muggleton, Lodowick: The Neck of the Quakers Broken, or, Cut in Sunder by the Two-edged Sword of the Spirit which is Put into My Mouth. First, in a letter to Edward Bourne, a Quaker. Secondly, in answer to a letter to Samuel Hooton and W. S. Thirdly, in a letter to Richard Farnsworth, Quaker. Fourthly, in an answer to a printed pamphlet of the said Richard Farnsworth, entituled: Truth Ascended, or, the Anointed and Sealed of the Lord Defended (...). Amsterdam 1663. O.O. 1756; - Salt, William: Some Breathings of Life, from a Naked Heart. Presented in Love to the Honest, Upright, and Single-hearted, that They, with Me May Wait to Feel the Imediate Drawings, and Leadings of the Holy Spirit in all Things (...), so that They Need not any Man to Teach Them, 1 Joh. 2. 27. With an epistle for peace and unity. London 1663; - Rhay, Theodore: Confusa Confessio Trementium seu Quackerorum. Das ist: Der Quacker verwirte Glaubens-Bekäntnuß. Mit vorgesetzter Kürtze, doch denckwürdiger historischer Relation, von dieser Zitter-Geister Nahmen, Ursprung, Lehr und Fortgang. Cölln 1666; - Taylor, John: A Loving and Friendly Invitation to all Sinners to Repent, and a Warning to all Backsliders to Return unto the Lord, while They have Time and Space Given Them. With a brief account of the latter part of the life of John Perrot, and his end &c. Also, a testimony against Robt. Rich and John Perrot their filthy books lately printed against God's people in scorn called Quakers. With a postscript by another hand. London 1683; - Besse, Joseph: A Collection of the Sufferings of the People Called Quakers, for the Testimony of a Good Conscience, from the Time of Their Being First Distinguished by that Name in the Year 1650 to the Time of the Act, Commonly Called the Act of Toleration, Granted to Protestant Dissenters in the First Year of the Reign of King William the Third and Queen Mary, in the Year 1689. Taken from original records and other authentick accounts. Bde. II. London 1753; - Rich, Robert: Hidden Things Brought to Light, or, the Discord of the Grand Quaekers among Themselves. Discovered in some letters, papers and passages written to and from George Fox, James Nayler, and John Perrott, wheirein may be seen the cause and ground of their differences, and falling out, and what manner of spirit, moved and acted each of them. A war in heaven, Michael and his angels fought against the dragon and his angels, till there place was no more found in heaven. London 1678; - Fell-Smith, Charlotte: Perrot, John. In: DNB, XV, 1895/96. ND 1921/22, 912-914; - John Perrot to Henry Cromwell, 1656. In: Friends’ Historical Society, VIII, 1, 1911, 20-24; - Braithwaite, William: The Beginnings of Quakerism. London 1912. ND London 1923. Cambridge 19552. ND Cambridge 1961. ND York 1981; - Braithwaite, William: The Second Period of Quakerism. London 1919. ND London 1921. Cambridge 19612. ND York 19792; - Braithwaite Emmott, Elizabeth: A Short History of Quakerism. Earlier periods. London 1923; - John Perrot from Rome, 1660. In: Friends’ Historical Society, XXIX, 1, 1932, 29; - Cadbury, Henry J.: John Perrot in Rome. A Jesuit account. In: Friends’ Historical Society, XXXI, 1934, 37-38; - Cadbury, Henry J.: John Perrot in Virginia. In: Friends’ Historical Society, XXXI, 1934, 36-37; - Cadbury, Henry J.: The End of a Schismatic. In: Friends Intelligencer. A Quaker Weekly. CXII, 1955, 297; - Carroll, Kenneth L.: John Perrot, Early Quaker Schismatic. London 1971 (Supplement to the Journal of the Friends’ Historical Society, XXXIII); - Turner, Arthur (Hrsg.): Pathways to the Light within. A gathering of early Quaker poems. Richmond 1979; - Neville, John D.: Perrot, John (d.c.1671). In: Greaves, Richard; Zaller, Robert (Hrsg.): Biographical Dictionary of British Radicals in the Seventeenth Century. III. Hassocks 1984, 29-30; - Smith, Nigel: Exporting Enthusiasm. John Perrot and the Quaker epic. In: Healy, Thomas; Sawday, Jonathan (Hrsg.): Literature and the English Civil War. Cambridge 1990, 248-264; - Smith, Nigel: Hidden Things Brought to Light. Enthusiasm and Quaker discourse. In: Prose Studies, XVII, 3, 1994, 57-69; - Turvey, R. K.: A Note on the Date of the Birth of Sir John Perrot. In: National Library of Wales Journal, XXVIII, 3, 1994, 233-238; - Villani, Stefano: Tremolanti e papisti. Missioni Quacchere nell’Italia del Seicento. Roma 1996 (Uomini e dottrine, XXXI); - Villani, Stefano: I primi quaccheri e gli ebrei. Rome 1997; - Villani, Stefano: I Quaccheri contro il Papa. Alcuni pamphlet inglesi del ‘600 tra menzogne e verita. In: Studi Secenteschi, XXXVIII, 1998, 165-202; - Timlett, Derek: The Quaker Hat Controversy. In: The Friend, 19.05.2000, 9-10; - Timlett, Derek: Die Quäkerhut Kontroverse. In: Der Quäker. Monatsschrift der deutschen Freunde, LXXIV, 2000, 252-254; - Moore, Rosemary: The Light in Their Consciences. Early Quakers in Britain, 1646-1666. Diss. University Park 2000; - Dandelion, Pink: Perrot, John (d. 1665). In: Abbott, Margery Post; Chijioke, Mary Ellen; Dandelion, Pink; Oliver, John W. (Hrsg.): Historical Dictionary of the Friends (Quakers). Lanham, 2003, 219-220 (Religions, Philosophies, and Movements Series, XLVI);

(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 1160-1167)