20120224

Quäkerin der Woche (9): Mary Fisher

Mary Fisher wurde um 1623 in Selby nahe Yorkshire geboren und arbeitete sehr früh als Magd im Hause von Richard und Elizabeth Tomlin(g)son of Selby. Nachdem sie sich seit 1651/52 zu der Quäkerbewegung hielt, wurde sie sogleich für mehr als eineinhalb Jahre zusammen mit weiteren Quäkern in dem Gefängnis zu York festgehalten. Hier schrieb sie ihr erstes und einziges Werk „False Prophets and False Teachers Described“ (1652). Die Schrift ist auch von ihren Mitgefangenen Thomas Aldam, Elizabeth Hooton (um 1600-1672), William Pears, Benjamin Nicholson (gest. 1660) und Jane Holmes unterzeichnet. Unmittelbar nach ihrer Entlassung begab sie sich zusammen mit der Quäkerin Elizabeth Williams 1654 zum Sidney Sussex College in Cambridge, wo beide mit Studenten zusammengerieten. Diese wurden von den Frauen ermahnt, von ihrer hochmütigen Buchgelehrsamkeit abzulassen und sich der Wahrheit zuzuwenden, was die Studenten derart aus der Fassung brachte, dass sie begannen, Mary Fisher zu steinigen.
Auf Befehl des Bürgermeisters wurden die Frauen auf dem Marktplatz ausgepeitscht, bis ihnen das Blut den Rücken herunterlief und anschließend aus der Stadt verwiesen. Es folgte eine halbjährige Haftzeit im York Castle, da sie in Pontefract erneut gepredigt hatte. Im Jahre 1655 zog sie mit John Whitehead (1630-1696), Dorothy Waugh und William Dewsbury (1621-1688) nach Buckinghamshire, wo sie wieder wegen öffentlichen Predigens und christlicher Ermahnungen an ihre Mitmenschen verhaftet und zu einer Haftstrafe verurteilt wurde. Kurz vor Ablauf des Jahres schiffte sie sich mit Ann Austin nach Barbados ein, wo ihre Botschaft freundlicher aufgenommen wurde. Am 11. Juni 1656 traf Fisher in Boston ein, einem Zentrum der Intoleranz und der Quäkerverfolgung. Mehr als 100 ihrer Bücher wurden konfisziert und vom Gerichtsvollzieher verbrannt, und beide Frauen inhaftiert. Da sie den Gefängniswärter nicht bezahlen konnten, wurde ihnen Schreibmaterial und eine Schlafstätte verwehrt. Selbst das Lesen der Bibel wurde ihnen verweigert. Um nach Hexenmalen zu suchen und um sie zu demütigen und innerlich zu brechen, wurden beide Frauen entkleidet. Unter derart grausamen Haftbedingungen war Mary Fisher dem Tod nahe und überlebte nur dank der Anteilnahme und der Hilfsbereitschaft der Mitgefangenen. Nach einigen Wochen wurde sie auch aus Boston ausgewiesen. So begab sie sich nach Barbados, Antigua und Nevis zurück, wo sie 1657/58 den späteren Missionar John Rouse und dessen Vater bekehren konnte.
Etwa 1657 war unter Fisher, Beatrice Beckley, Mary Prince, John Perrot (gest. 1665), John Luffe (1583-1666) und John Buckley der Plan entstanden, eine Missionsreise in die Türkei zu unternehmen. Fisher und Beatrice Beckley gelang es, über Venedig und Smyrna, dem heutigen Izmir, bis nach Adrianopel vorzustoßen. Knapp 700 km bewältigten sie zu Fuß. In Adrianopel gewährte ihnen Sultan Mohammed IV. eine Audienz. Zum Schutze bot er ihr eine Eskorte an, was Fisher ablehnte. Über Konstantinopel reiste sie nach England zurück, um George Fox (1624-1691) in einer Kontroverse um das Tragen von Hüten beim Predigen gegen John Perrot zu unterstützen.
Fisher heiratete 1662 William Bayly aus Poole bei Dorset, der als Schiffsbauer arbeitete und bereits 1656 zu den Quäkern gestoßen war. Anlässlich ihrer Hochzeit predigte Mary Fisher in Dorset und anschließend in umliegenden Grafschaften. Nach Baylys Tod bei einem Schiffsunglück 1675 heiratete sie im Jahre 1678 den Londoner John Cross. Nach dessen Tod um 1687 wanderte sie mit ihren drei Kindern (zwei Töchtern und einem Sohn) nach Charleston in South Carolina aus. Dort lebte sie bis zu ihrem Tode 1698 in Charleston (South Carolina) zusammen mit Richard Barrow (gest. 1697), einem ehemaligen Geschäftsmann und Quäker. Diesen hatte sie gepflegt, nachdem er vor den Indianern aus Florida flüchten konnte. Fisher wird zu den „Valiant Sixty“ gezählt, zu den 60 ersten und bedeutendsten Quäkern, die in England für ihren Glauben einstanden, öffentlich Zeugnis ablegten und Verfolgungen zu erleiden hatten.

Werke: False prophets and false teachers described. York 1652; Testimony concerning her deceased husband, &c. In: Bayly, William: A collection of the several wrightings of that true prophet, faithful servant of God, and sufferer for the testimony of Jesus, William Bayly, who finished his testimony, and laid down his head in peace with the Lord, the first day of the fourth moneth, in the year 1675. O.O. 1676. Philadelphia 18302, 747-748.

Lit. (Auswahl): The First New Persecution, or a True Narrative of the Cruel Usage of Two Christians, by the Present Mayor of Cambridge, as it was Certified from thence by an Eminent Hand. London 1654; - Clark, Samuel: A Mirrour of Looking-glass both for Saints, and Sinners, held Forth in some Thousands of Examples. Wherein is presented as Gods wonderful mercies to the one so his severe judgments against the other. Collected out of the most classique authors, both ancient, and modern, with some late examples, observed by myself, and others. Whereunto are added a geographical description of all the countries in the known world. As also the wonders of God in nature, and the rare, stupendious, and costly works made by the art, and industry of man. As the most famous cities, temples, structures, statues, cabinets of rarities, &c. which have been, or are now in the world. London 16542. London 16573. London, 16714; - The Saints' Testimony Finishing through Sufferings. Or, the proceedings of the court against the servants of Jesus, who were called before them to be tryed at the late assizes (or sessions) held in Banbury in the county of Oxon, the 26 day of the seventh moneth, 1655. Also a relation of Margret Vivers, going to the steeple-house in Banbury (...). And a testimony against false prophets, and false doctrine, with an answer to the objection about the woman forbidden to speak in the church, and some passages about the Lords former sending of his servants (...). And who are no Jesuits, fugitives, nor vagabonds. And the manner of Richard Farnsworth imprisonment (...), with a short examination and answer (...). Also, a warning from the spirit of the Lord (in his hand-maid Anne Audland) to the persecuting priest and people, (...). And a letter of Robert Rich to the magistrates of Banbury, and to Iohn Griffith, deputy recorder (...). Likewise a letter of Tho. Curtis to the professed minister called Samuel Wells (...). And a certificate wherein is manifested the diligence that was used to know the causes of the prisoners commitments (...) (Anne Audland, Iane Waugh, Sarah Tims, and Nathaniel Weston) as wel as Robert Rich (...), With a paper relating the sufferings of the innocent. London 1655; - Bishop, George: New-England Judged, not by Man's, but by the Spirit of the Lord. And the summe sealed up of New-England's persecutions. Being a brief relation of the sufferings of the people called Quakers in those parts of America, from the beginning of the fifth moneth 1656 (the time of their first arrival at Boston from England) to the later end of the tenth moneth, 1660. Wherein the cruel and scourgings, bonds and imprisonments, beatings and chainings, starvings and huntings, fines and confiscation of estate, burning in the hand and cutting of ears, orders of sale for bond-men, and bond-women, banishment upon pain of death, and putting to death of those people, are shortly touched. With a relation or the manner, and some of the other most material proceedings, and a judgement thereupon. In answer to a certain printed paper, intituled, “A Declaration of the General Court of the Massachusets Holden at Boston, the 18. October, 1658”. Apologizing for the same. London 1661. London 17032. Philadelphia 18853; - Croese, Gerhard: Quaker-Historie. Von deren Ursprung, biß auf jüngsthin entstandene Trennung, Darinnen vornehmlich von den Hauptstiftern dieser Secte, derselben Lehrsätzen, und anderen ihres gleichen zu dieser Zeit aufgebrachten Lehren, erzehlet wird. Berlin 1696; - Sewel, William: The History of the Rise, Increase and Progress of the Christian People Called Quakers, with several Remarkable Occurrences Intermixed. London 1722; - Besse, Joseph: A Collection of the Sufferings of the People called Quakers, for the Testimony of a Good Conscience, from the Time of Their Being First Distinguished by that Name in the Year 1650 to the Time of the Act, Commonly Called the Act of Toleration, Granted to Protestant Dissenters in the First Year of the Reign of King William the Third and Queen Mary, in the Year 1689. Taken from original records and other authentick accounts. Bde. II. London 1753; - Gratton, John: Journal of the Life of that Ancient Servant of Christ John Gratton, Giving an Account of his Exercises when Young, and how he Came to the Knowledge of the Truth, and was thereby Raised up to Preach the Gospel. As also of his labours, travels, and sufferings for the same. London 1779. London 17952. New York 18053. Stockport 18234; - Mary Fisher, or, the Quaker Maiden and the Grand Turk. With other poems. Philadelphia 1845; - Bowden, James: The History of the Society of Friends in America, I. London 1850; - Plumley, Ruth: Lays of Quakerdom. Visit of Mary Fisher to the Sultan Mohammed IV, at Adrianople, 1658. In: The Knickerbocker or New York Monthly Magazine, XLVI, 1864, 159-164; - Budge, Frances Anne: Mary Fisher and Her Friends. In: Friends Quarterly Examiner. A Religious, Social, and Miscellaneous Review, LX, 10, 1876, 529-548; - Hallowell, Richard: The Quaker Invasion of Massachusetts. Boston 1883. Boston 1887; - Bickley, Augustus Charles: Fisher, Mary. In: DNB, VII, 1886. ND 1921/22, 68-69; - Budge, Frances Anne: Mary Fisher and Her Friends. In: Annals of the Early Friends. A series of biographical sketches. London 1891, 197-220; - Budge, Frances Anne: Mary Fisher and Her Friends. In: Annals of the Early Friends. A series of biographical sketches. Reprinted from “The Friends’ Quarterly Examiner”. Philadelphia 1900, 184-206; - Three Marys of Quakerdom. In: The Guilford Collegian, XVI, 3, 1904, 89-93; - Vaux, George: The Descendants of Mary Fisher. In: The Journal of the Friend’s Historical Society, VI, 4, 1909, 163-168; - Webber, Mabel Louise: Historical Notes. In: The South Carolina Historical and Genealogical Magazine, XII, 2, 1911, 106-108; - Williams, Susan: Mary Fisher and Elizabeth Hooton. In: Quaker Biographies. A series of sketches, chiefly biographical, concerning members of the Society of Friends, from the seventeenth century to more recent times. II. Philadelphia 1912, 43-59; - Brailsford, Mabel Richmond: Quaker Women, 1650-1690. London 1915; - Lippincott, Horace Mather: A Portraiture of the People Called Quakers. Being rare portraits (...) of the most distinguished members of Society (...) together with some account of their public service. Philadelphia 1915; - Sawdon, Ernest; Sawdon, Margaret: Stories of Friends beyond Seas. London um 1916; - Hodgkin, Lucy Violet: A Book of Quaker Saints. London 1917. London 19182. London 19223. London 19494. London 19685; - Best, Mary Agnes: Rebel Saints. New York 1925. ND New York 1968; - Thomas Curtis to Mary Fisher, 1655. In: The Journal of the Friend’s Historical Society, XXV, 1928, 65-67; - Friends Educational Council (Hrsg.): Four Early Quakers. London 1978; - Greaves, Richard: Fisher, Mary (c.1623-1698). In: Greaves, Richard; Zaller, Robert (Hrsg.): Biographical Dictionary of British Radicals in the Seventeenth Century. I. Hassocks 1982, 285; - McCormick, Joanne: The Quakers of Colonial South Carolina. Diss. University of South Carolina 1984; - Frost, William; Barbour, Hugh: The Quakers. London 1988. London 19942 (Denominations in America, III); - Trevett, Christine: Woman and Quakerism in the Seventeenth Century. Diss. York 1991; - Mack, Phyllis: Visionary Women. Ecstatic prophecy in seventeenth century England. Berkeley 1992; - Wilson, Dudley Butler: Signs and Portents. Monstrous birth from the middle ages to the enlightenment. London 1993; - Villani, Stefano: Tremolanti e papisti. Missioni quacchere nell'Italia del seicento. 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(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 499-503)