Mary Fisher wurde um 1623 in
Selby nahe Yorkshire geboren und arbeitete sehr früh als Magd im Hause von
Richard und Elizabeth Tomlin(g)son of Selby. Nachdem sie sich seit 1651/52 zu
der Quäkerbewegung hielt, wurde sie sogleich für mehr als eineinhalb Jahre
zusammen mit weiteren Quäkern in dem Gefängnis zu York festgehalten. Hier
schrieb sie ihr erstes und einziges Werk „False Prophets and False Teachers
Described“ (1652). Die Schrift ist auch von ihren Mitgefangenen Thomas Aldam,
Elizabeth Hooton (um 1600-1672), William Pears, Benjamin Nicholson (gest. 1660) und Jane Holmes unterzeichnet.
Unmittelbar nach ihrer Entlassung begab sie sich zusammen mit der Quäkerin
Elizabeth Williams 1654 zum Sidney Sussex College in Cambridge, wo beide mit
Studenten zusammengerieten. Diese wurden von den Frauen ermahnt, von ihrer
hochmütigen Buchgelehrsamkeit abzulassen und sich der Wahrheit zuzuwenden, was
die Studenten derart aus der Fassung brachte, dass sie begannen, Mary Fisher zu
steinigen.
Auf Befehl des Bürgermeisters wurden die Frauen auf dem Marktplatz
ausgepeitscht, bis ihnen das Blut den Rücken herunterlief und anschließend aus
der Stadt verwiesen. Es folgte eine halbjährige Haftzeit im York Castle, da sie
in Pontefract erneut gepredigt hatte. Im Jahre 1655 zog sie mit John Whitehead
(1630-1696), Dorothy Waugh und William Dewsbury (1621-1688) nach
Buckinghamshire, wo sie wieder wegen öffentlichen Predigens und christlicher
Ermahnungen an ihre Mitmenschen verhaftet und zu einer Haftstrafe verurteilt
wurde. Kurz vor Ablauf des Jahres schiffte sie sich mit Ann Austin nach
Barbados ein, wo ihre Botschaft freundlicher aufgenommen wurde. Am 11. Juni 1656
traf Fisher in Boston ein, einem Zentrum der Intoleranz und der
Quäkerverfolgung. Mehr als 100 ihrer Bücher wurden konfisziert und vom
Gerichtsvollzieher verbrannt, und beide Frauen inhaftiert. Da sie den
Gefängniswärter nicht bezahlen konnten, wurde ihnen Schreibmaterial und eine
Schlafstätte verwehrt. Selbst das Lesen der Bibel wurde ihnen verweigert. Um
nach Hexenmalen zu suchen und um sie zu demütigen und innerlich zu brechen,
wurden beide Frauen entkleidet. Unter derart grausamen Haftbedingungen war Mary
Fisher dem Tod nahe und überlebte nur dank der Anteilnahme und der
Hilfsbereitschaft der Mitgefangenen. Nach einigen Wochen wurde sie auch aus
Boston ausgewiesen. So begab sie sich nach Barbados, Antigua und Nevis zurück,
wo sie 1657/58 den späteren Missionar John Rouse und dessen Vater bekehren
konnte.
Etwa 1657 war unter Fisher,
Beatrice Beckley, Mary Prince, John Perrot (gest. 1665),
John Luffe (1583-1666) und John Buckley der Plan entstanden, eine Missionsreise
in die Türkei zu unternehmen. Fisher und Beatrice Beckley gelang es, über
Venedig und Smyrna, dem heutigen Izmir, bis nach Adrianopel vorzustoßen. Knapp
700 km bewältigten sie zu Fuß. In Adrianopel gewährte ihnen Sultan Mohammed IV.
eine Audienz. Zum Schutze bot er ihr eine Eskorte an, was Fisher ablehnte. Über
Konstantinopel reiste sie nach England zurück, um George Fox (1624-1691) in einer Kontroverse um das Tragen von Hüten beim
Predigen gegen John Perrot zu unterstützen.
Fisher
heiratete 1662 William Bayly aus Poole bei Dorset, der als Schiffsbauer
arbeitete und bereits 1656 zu den Quäkern gestoßen war. Anlässlich ihrer
Hochzeit predigte Mary Fisher in Dorset und anschließend in umliegenden
Grafschaften. Nach Baylys Tod bei einem Schiffsunglück 1675 heiratete sie im
Jahre 1678 den Londoner John Cross. Nach dessen Tod um 1687 wanderte sie mit
ihren drei Kindern (zwei Töchtern und einem Sohn) nach Charleston in South
Carolina aus. Dort lebte sie bis zu ihrem Tode 1698 in Charleston (South Carolina) zusammen mit
Richard Barrow (gest. 1697), einem ehemaligen Geschäftsmann und Quäker. Diesen
hatte sie gepflegt, nachdem er vor den Indianern aus Florida flüchten konnte.
Fisher wird zu den „Valiant Sixty“ gezählt, zu den 60 ersten und
bedeutendsten Quäkern, die in England für ihren Glauben einstanden, öffentlich
Zeugnis ablegten und Verfolgungen zu erleiden hatten.
Werke: False prophets and false teachers
described. York 1652; Testimony concerning her deceased husband, &c. In:
Bayly, William: A collection of the several wrightings of that true prophet,
faithful servant of God, and sufferer for the testimony of Jesus, William
Bayly, who finished his testimony, and laid down his head in peace with the
Lord, the first day of the fourth moneth, in the year 1675. O.O. 1676. Philadelphia 18302, 747-748.
Lit. (Auswahl): The First New
Persecution, or a True Narrative of the Cruel Usage of Two Christians, by the
Present Mayor of Cambridge, as it was Certified from thence by an Eminent Hand.
London 1654; - Clark, Samuel: A Mirrour of
Looking-glass both for Saints, and Sinners, held Forth in some Thousands of
Examples. Wherein is presented as Gods wonderful mercies to the one so his
severe judgments against the other. Collected out of the most classique
authors, both ancient, and modern, with some late examples, observed by myself,
and others. Whereunto are added a geographical description of all the countries
in the known world. As also the wonders of God in nature, and the rare,
stupendious, and costly works made by the art, and industry of man. As the most famous cities, temples, structures,
statues, cabinets of rarities, &c. which have been, or are now in the world.
London 16542.
London 16573.
London, 16714;
-
The
Saints' Testimony Finishing through Sufferings. Or, the proceedings of the
court against the servants of Jesus, who were called before them to be tryed at
the late assizes (or sessions) held in Banbury in the county of Oxon, the 26
day of the seventh moneth, 1655. Also a relation of Margret Vivers, going to
the steeple-house in Banbury (...). And a testimony against false prophets, and
false doctrine, with an answer to the objection about the woman forbidden to
speak in the church, and some passages about the Lords former sending of his
servants (...). And who are no Jesuits, fugitives, nor vagabonds. And the
manner of Richard Farnsworth imprisonment (...), with a short examination and
answer (...). Also, a warning from the spirit of the Lord (in his hand-maid
Anne Audland) to the persecuting priest and people, (...). And a letter of
Robert Rich to the magistrates of Banbury, and to Iohn Griffith, deputy recorder
(...). Likewise a letter of Tho. Curtis to the professed minister called Samuel
Wells (...). And a certificate wherein is manifested the diligence that was
used to know the causes of the prisoners commitments (...) (Anne Audland, Iane
Waugh, Sarah Tims, and Nathaniel Weston) as wel as Robert Rich (...), With a
paper relating the sufferings of the innocent. London 1655; - Bishop, George: New-England
Judged, not by Man's, but by the Spirit of the Lord. And the summe sealed up of
New-England's persecutions. Being a brief relation of the sufferings of the
people called Quakers in those parts of America, from the beginning of the
fifth moneth 1656 (the time of their first arrival at Boston from England) to
the later end of the tenth moneth, 1660. Wherein the cruel and scourgings,
bonds and imprisonments, beatings and chainings, starvings and huntings, fines
and confiscation of estate, burning in the hand and cutting of ears, orders of
sale for bond-men, and bond-women, banishment upon pain of death, and putting to
death of those people, are shortly touched. With a relation or the manner, and
some of the other most material proceedings, and a judgement thereupon. In
answer to a certain printed paper, intituled, “A Declaration of the General
Court of the Massachusets Holden at Boston, the 18. October, 1658”. Apologizing
for the same. London 1661. London 17032. Philadelphia 18853; - Croese, Gerhard: Quaker-Historie. Von deren Ursprung, biß auf jüngsthin entstandene Trennung,
Darinnen vornehmlich von den Hauptstiftern dieser Secte, derselben Lehrsätzen,
und anderen ihres gleichen zu dieser Zeit aufgebrachten Lehren, erzehlet wird. Berlin 1696; - Sewel, William: The History of the
Rise, Increase and Progress of the Christian People Called Quakers, with
several Remarkable Occurrences Intermixed. London 1722; - Besse, Joseph: A Collection of the Sufferings of the People called Quakers, for the
Testimony of a Good Conscience, from the Time of Their Being First
Distinguished by that Name in the Year 1650 to the Time of the Act, Commonly
Called the Act of Toleration, Granted to Protestant Dissenters in the First
Year of the Reign of King William the Third and Queen Mary, in the Year 1689.
Taken from original records and other authentick accounts. Bde. II. London
1753; -
Gratton, John: Journal of the Life of
that Ancient Servant of Christ John Gratton, Giving an Account of his Exercises
when Young, and how he Came to the Knowledge of the Truth, and was thereby
Raised up to Preach the Gospel. As also of his labours, travels, and sufferings
for the same. London 1779. London 17952. New York 18053. Stockport 18234; - Mary Fisher, or, the
Quaker Maiden and the Grand Turk. With other
poems. Philadelphia
1845; - Bowden, James: The History of the
Society of Friends in America, I. London 1850; - Plumley, Ruth: Lays of Quakerdom. Visit of Mary Fisher to the Sultan Mohammed IV, at
Adrianople, 1658. In: The Knickerbocker or New York Monthly
Magazine, XLVI, 1864, 159-164; - Budge, Frances Anne: Mary Fisher and Her
Friends. In: Friends Quarterly Examiner. A Religious, Social, and Miscellaneous
Review, LX, 10, 1876, 529-548; - Hallowell, Richard: The Quaker Invasion of Massachusetts. Boston
1883. Boston 1887; -
Bickley, Augustus Charles: Fisher, Mary. In: DNB, VII, 1886. ND 1921/22, 68-69;
- Budge,
Frances Anne: Mary Fisher and Her Friends. In: Annals of the Early Friends. A
series of biographical sketches. London 1891, 197-220; - Budge, Frances Anne:
Mary Fisher and Her Friends. In: Annals of the Early Friends. A series of
biographical sketches. Reprinted from “The Friends’ Quarterly Examiner”.
Philadelphia 1900, 184-206; - Three Marys of Quakerdom. In: The Guilford
Collegian, XVI, 3, 1904, 89-93; - Vaux, George: The Descendants of Mary Fisher.
In: The Journal of the Friend’s Historical Society, VI, 4, 1909, 163-168; - Webber, Mabel Louise: Historical Notes. In: The
South Carolina Historical and Genealogical Magazine, XII, 2, 1911, 106-108; - Williams, Susan: Mary
Fisher and Elizabeth Hooton. In: Quaker Biographies. A series of sketches, chiefly biographical,
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more recent times. II. Philadelphia 1912, 43-59; - Brailsford, Mabel Richmond: Quaker Women,
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Portraiture of the People Called Quakers. Being rare portraits (...) of the
most distinguished members of Society (...) together with some account of their
public service. Philadelphia 1915; - Sawdon, Ernest; Sawdon, Margaret: Stories of Friends beyond Seas. London um 1916;
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Signs and Portents. Monstrous birth from the middle ages to the enlightenment. London 1993; - Villani, Stefano: Tremolanti e papisti. Missioni quacchere nell'Italia del seicento. Roma 1996; Davies, Steve: Unbridled
Spirits. Women of the English Revolution: 1640-1660. London 1998; - Abbott, Margery Post: Fisher, Mary
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(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 499-503)
(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 499-503)