Hannah Stranger, geboren um 1625, lebte in London und war mit dem Kammhersteller John Stranger (auch Stringer) verheiratet. Sie gehörte zum Kreise der Anhänger und Anhängerinnen um James Nayler (um 1617-1660), mit dem sie in persönlichem Kontakt und Korrespondenz stand. Im Dezember des Jahres 1656 wurde sie zusammen mit weiteren Quäkerinnen von George Fox (1624-1691) der Lüge und des Fehlverhaltens bezichtigt.
Am 24.
Oktober 1656 zog sie mit ihrem Ehemann und weiteren Quäkern und Quäkerinnen in
Bristol ein. James Nayler saß dabei auf einem Pferd, neben ihm ritten
rechts und links die Frauen Stranger und Martha Simmonds (1624-1665), mit je
einer männlichen Begleitung, denen eine dritte Frau zu Fuß folgte. Dies war
Dorkas Erbury, die Nayler kurz zuvor vom Tode auferweckt haben soll. Der Einzug
wurde als Imitatio des Einzuges Jesu Christi in Jerusalem nachgespielt, wobei
Stranger devote Lieder sang und ihre Kleider teilweise ablegte. Kurze Zeit
später wurde sie zusammen mit den übrigen beteiligten Personen verhaftet und
verhört. Sie wurde jedoch nach einigen Tagen freigelassen und war bei der
öffentlichen Bestrafung James Naylers unter den Zuschauern. 1666 starb ihr
Ehemann und sie heiratete Henry Salter. Von der Quäkerkirche wurde sie dazu
gebracht, ihr enthusiastisches Verhalten zu bereuen. Gegen Ende der sechziger
Jahre war sie innerhalb der Quäkergemeinde zu Bristol aktiv. Gemeinsam mit Mary
Fisher (um
1623-1698) reichte sie bei Charles II. (1630-1685) eine Petition ein,
die die Freilassung von Margaret Fell (1614-1702) erwirken sollte. Anschließend
begab sie sich nach Amerika, wo sie in New Jersey Land erwarb. Von 1679 bis zu
ihrem Tode 1680 hielt sie sich als Witwe in Tokany (Delaware) auf.
Werke: Stranger, Hannah; Nayler, James;
Simmonds, Martha; Tomlinson, William: O England thy time is come,
God hath not taken thee until thou be ful (...). O.O. um 1656.
Lit. (Auswahl): Deacon, John: The Grand Impostor Examined. Or, the life, tryal, and
examination of James Nayler, the seduced and seducing Quaker with the manner of
his riding into Bristol . London 1656; - Farmer, Ralph: Sathan
Inthron’d in His Chair of Pestilence. Or, quakerism in its exaltation. Being a
true narrative and relation of the manner of James Nailer (that eminent
Quaker’s) entrance into the city of Bristoll the 24 day of October,
1656. With one man going bare-headed before him, and two women, one on one
side, another on the other side of his horse, holding the reines, and leading
him. Singing, Hosannah, and Holy, Holy, Holy, Lord God of Israel . Together with some
blasphemous letters found about him, with their examinations thereupon, in this
city, and other considerable passages, and observations. Whereto is added a
vindication of the magistrates and inhabitants of this city, in reference to
the nestling of these Quakers amongst us. With a declaration of the occasion,
rise and growth of them in this city. London 1657; - Anonym: The Quakers
Quaking. Or, the most just and deserved punishment inflicted on the person of
James Naylor for his most horrid blasphemies. Together with the confession of
his associates, who were Timothy Wedlock, Thomas Symons, John Stranger, Hannah
Stranger, Martha Symons, Dorcas Erbury. As also the reasons why the further punishment
of the said James Naylor was suspended on Saturday, Decemb. 20 and deferred by
order of Parliament untill Saturday, Decemb. 27. He remains still a prisoner to
Newgate, where many of his associates do daily resort to him. To which is
added, the severall damnable opinions of the said Quakers. London 1657; - Grigge,
William: The Quakers’ Jesus. Or, the unswadling of that child James Nailor,
which a wicked toleration hath midwiv’d into the world. Discovering the
principles of the Quakers in general. In a narrative of the substance of his
examination, and his disciples, as it was taken from their own mouthes, in
their answer before the magistrates of the city of Bristol , also, of his
examination in the painted chamber Westminster , and the management of
it in Parliament, now published for the satisfaction of himsef and some
Christian friends. London 1658; - Burton , Thomas: Diary of Thomas Burton,
esq. Member in the Parliaments of Oliver and Richard Cromwell. From 1656 to
1659, with an account of the Parliament of 1654 from the journal of Guibon
Goddard. Hrsg. von John Towill-Rutt. London 1828. London 19742; - Tanner, William: Three
Lectures on the Early History of the Society of Friends in Bristol and Somersetshire. London 1858; - Braithwaite, William: The Beginnings
of Quakerism. London 1912. ND London 1923. Cambridge 19552. ND Cambridge 1961. ND York 1981; - Brailsford, Mabel
Richmond: A Quaker from Cromwell’s Army. James Nayler. New York 1927; - Greaves, Richard: Stranger (or
Stringer), Hannah (fl.1656-1680). In: Greaves, Richard; Zaller, Robert (Hrsg.):
Biographical Dictionary of British Radicals in the Seventeenth Century. III.
Hassocks 1984, 210-211; - Trevett, Christine: The Women
around James Naylor, Quakers: A matter of Emphasis. In: Religion, XX, 1990,
249-273; - Mack, Phyllis: Teaching about
Gender and Spirituality in Early English Quakerism. In: Women’s Studies, XIX,
1991, 223-237; - Trevett, Christine: Women and
Quakerism in the Seventeenth Century. Diss. York 1991; - Mack,
Phyllis: Visionary Women. Ecstatic prophecy in seventeenth century England . Berkeley 1992.
(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 1440-1441)
(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 1440-1441)