20140427

Stephen Crisp (1628-1692): Der Autor von „ Short History of a Long Travel from Babylon to Bethel“

Stephen Crisp war der Sohn des gleichnamigen Kleidungshändlers Stephen Crisp und seiner Frau Elizabeth (Crisp), die von Holland aus nach England eingewandert waren. Dem Sohn wurde eine gute schulische Ausbildung in Colchester ermöglicht, so dass er in der Lage war, Latein zu lesen und zu schreiben. Seinen Lebensunterhalt verdiente er als Geschäftsmann im Textilgewerbe. 1648 heiratete er Dorothy (Familienname unbekannt) und gründete einen Haushalt in Colchester. Bis 1648 hielt Crisp sich zu einer Separatistengruppe, anschließend zu den Baptisten, bei denen er auch als Lehrer tätig wurde. Nachdem der Quäkermissionar James Parnel (um 1637-1656) in der Stadt gepredigt hatte, schloss sich die Familie Crisp 1655 der Quäkerbewegung an.
Parnel wurde inhaftiert und verstarb 1656 als erster Quäkermärtyrer im Stadtgefängnis. Im gleichen Jahr wurde Crisp erstmals kurzzeitig wegen öffentlicher Ruhestörung inhaftiert. Insgesamt war er sieben Mal wegen seines Glaubens und der daraus resultierenden Weigerung, einen Eid zu schwören, in Gefängnissen zu Harwich, Colchester, York, Cambridge und Durham. Ab 1659 diente Crisp den Quäkern als „Minister“ (Ältester). Nach seiner Freilassung im Herbst 1659 reiste er 1659/60 zu Fuß durch Schottland und wurde unterwegs von den Einwohnern der Stadt York schwer misshandelt. 1663, 1667, 1671, 1678 und 1681 unternahm er Reisen nach Nordengland. Ansonsten waren London, Bristol, Colchester und das östliche Yorkshire seine hauptsächlichen Wirkungsorte. 1663 unternahm er seine erste Reise nach Holland, um dort den inhaftierten William Caton (1636-1665) zu ersetzen, was wegen Sprachschwierigkeiten jedoch nicht möglich war. Nur gemeinsam mit dem Quäker Benjamin Furly (1636-1714) konnte Crisp, nachdem er die holländische Sprache erlernt hatte, das Amt des Ältesten ausüben und zum Leiter der Quäker in Amsterdam aufsteigen. Er hielt sich in den Jahren 1667, 1669, 1670, 1672, 1675, 1677, 1678, 1680 und 1683 regelmäßig in Holland auf. 
Von Holland brach er zu mehreren Missionsreisen nach Deutschland auf. 1669 unternahm er eine Reise entlang des Rheins nach Kriegsheim, Worms und Heidelberg. In Unterredungen mit dem Kurfürsten Karl Ludwig von der Pfalz (1617-1680) konnte er diesen überreden, die „Quäkersteuer“ von sechs Talern pro Familie aufzuheben. Nach einer längeren Haftzeit in England wegen Steuerverweigerung hielt er sich 1670 in Hamburg auf, anschließend reiste er nach Dänemark. 1673 und 1676 besuchte er Emden, um der verfolgten Quäkergemeinde beizustehen. Sein Holländisch war inzwischen so gut, dass er in der Landessprache predigen konnte und somit wesentlich zur Verbreitung des Quäkerglaubens in Amsterdam, Rotterdam, Groningen und anderswo beitrug. 1683 verstarb seine in England zurückgelassene Frau, nachdem schon während der großen Pest 1665/66 seine Mutter und seine beiden Kinder umgekommen waren, so dass Crisp auch privat in Holland seinen neuen Lebensmittelpunkt fand. Hier hatte er Gertrude Niessen Deriks (auch Dirrecks, u.ä., gest. 1687) kennengelernt, die 1685 in Colchester seine Frau wurde. Sie war die Witwe von Adrian van Losevelt und die Schwester von Annekin Deriks, die 1685 den Quäker William Caton (1636-1665) heiratete. Eheschließungen in hohem Lebensalter waren eine zeitgenössische Form der Alterssicherung, die gerade bei Quäkern von Bedeutung war, die ihre berufliche Karriere aufgegeben und sich ganz in den missionarischen Dienst gestellt hatten. Anfang der 1680er Jahre endete die Reisetätigkeit von Stephen Crisp. Noch 1688 wollte König James II. ihn in eine Kommission berufen, die die Dissenter untereinander versöhnen sollte. Crisp lehnte ab. Wegen seiner schwächelnden Gesundheit musste er die letzten Lebensjahre oft das Bett hüten, bis er 1692 nach einer schweren Krankheit in London verstarb. Er wurde auf dem Quäkerfriedhof Bunhill (London) bestattet.
Stephen Crisp zählt zu den wichtigsten der ersten Quäker des 17. Jahrhunderts. Wegen seiner ökonomischen Kenntnisse war er ihnen bei der Verwaltung ihrer Geschäftsangelegenheiten behilflich. Er gehörte zu den engeren Mitarbeitern um George Fox (1624-1691), dessen Tod er in Swarthmoore beiwohnte. Auf seinen zahlreichen Reisen verfasste er viele Traktate, die sich durch klare Gedankenführung, argumentative Stringenz und thematische Fokussierung auf das Wesentliche auszeichneten. An den polemischen Debatten seiner Zeit beteiligte er sich ebensowenig wie an religiösen Spekulationen. In seinen Arbeiten vertrat er eine gemilderte Version der Prädestinationslehre. Seit 1658 wurden Traktate von Crisp in englischer und holländischer Sprache veröffentlicht, zumeist Predigten, die von Zuhörern notiert worden waren und die anschließend in eine druckfähige Fassung gebracht wurden. Die Texte wurden von John Field (1652-1723) gesammelt und 1694 in der Sammlung „A Memorable Account“ herausgegeben. 1711 erschien erstmals Crisps allegorische Autobiographie „Short History of a Long Travel from Babylon to Bethel“. Sie wurde 1691 unter dem Eindruck von John Bunyans (1628-1688) „Pilgrim’s Progress“ geschrieben und war eine der erfolgreichsten Quäkerschriften überhaupt. Mit ihrer Betonung des Innenlebens und der allegorischen Weltauffassung leitet diese Schrift bereits die Phase des Quietismus ein. Bis heute wurde sie fast vierzig Mal aufgelegt, 1748 auch in deutscher Sprache. Erwähnenswert ist auch die Schrift „A Plain Path-way opened to the Simple-hearted“, die den Wahrheitsbegriff der Quäker zum Thema hatte. Neben längeren theologischen Traktaten verfasste Crisp auch Schreiben, die auf tagespolitische Ereignisse Einfluss zu nehmen versuchten. 1689 appellierte er zusammen mit weiteren Quäkern erfolgreich an den englischen König, die Gewissensfreiheit in Religionsangelegenheiten nicht länger zu unterbinden. Die meisten seiner Schreiben gingen jedoch an Regierungen auf dem europäischen Festland, wo die Verfolgung der Quäker noch andauerte, während sie in England bereits ihren Höhepunkt überschritten hatte. „Warnbriefe“ Crisps gingen an die Magistrate von Groningen (1669), Emden (1675, 1678) oder Colchester (1664). Über seine Kontakte nach Deutschland hatte er auch Kenntnis von den Schlesischen Mystikern. So übersetzte er die Schrift „Getreue Warnung vor der menschlichen Vernunft in geistlichen Sachen“ des Esoterikers Abraham von Frankenberg (1593-1652), eines Schülers von Jakob Böhme (1575-1624), aus dem Holländischen ins Englische.

Werke (Auswahl): A word of reproof to the teachers of the world. Which may be of use for the tryal of their wayes, and standing, that all who are willing to be undeceived may come to an understanding to know what sort of men in this Nation they are who serves not the Lord Jesus Christ but their own bellies, who in words professe God, and the Scriptures, but in life deny both. With an invitation and warning to them and all people to turn from iniquity, and serve the living God, whose service is not known, but in the light, neither is any service or worship accepted by him, but as it is acted in obedience to his measure which is light, and hath lighted every one that cometh into the world. Written by a friend to all people, and a lover of the light, and the wayes thereof, whose outward name is Stephen Crisp. London 1658; A description of the Church of Scotland. With a word of reproofe to the priests, and teachers, and officers, for their many corrupt doctrines and practices, also a warning and a gentle invitation to all people, that lives under their tyrannicall government, to come to the truth, which will free them from the bondage they have long laine under, and to the light which will shew them the way to escape, being longer partakers of their sins, and so they shall escape, being partakers of the plagues which shall shortly be poured forth without mixture upon them, which continue in their ungodly deedes and workes of darknesse, in rebellions against the light that makes them manifest. Herein is their church manifest: 1 In its foundation, 2 In its members wherewith it is builded, 3 In its officers, 4 In its doctrines, of God, of Gods word of faith, and of election, 5 in its ordinances of baptisme, and the Lords Supper, (as they call them), 6 In its discipline. With an exhortation to all people to come out from amongst them, to that which makes them manifest, which is the true light that every man that cometh into the world. Written in love to the simple-hearted in that nation, and in witnesse of the truth, and in testimony against the false teachers, and their false doctrines, ways, and worships, by one who desires that people might be brought to the truth in their inward parts, to worship God in that, by the leading of this own spirit, that so they might be accepted, who am known among men by the name Stephen Crisp. (London) 1660; A word in due season, or some harvest meditations, with a warning from the Lord God to all people in England, to leave off their wicked and foolish customs in their harvest, before the anger of the Lord be kindled against them, and there be no remedy. (O.O., 1666); An epistle to Friends concerning the present and succeding times being a faithful exhortation and warning to all Friends, who profess the truth, to beware of the manifold wiles of the enemy, and to stand armed in the light of the Lord God of Heaven and Earth, against his assults, and so they may be ready to answer the call and requirings of the Lord. Also, something signified of the misery of the succeeding times, that all may be prepared, and that the evil day may not overtake any unawares, but such as turn away their ear from counsel. By one who is a traveller in the way of peace, and hath goodwill towards all men, and more especially to the household of faith, Stephen Crisp. London 1666. London 16662. London (16793). London (16834). London 16895. London 16976. London 17107. ND London 1757. Philadelphia 17808. London 17849. London 179710; ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 2652, no. 5). ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 2503, no. 1). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 16754). ND Woodbridge 1988 (The Eighteenth Century, reel 2978, no. 22); Crisp, Stephen: Ein Wort der Vertröstung, und ein Geläut der frölichen Botschaft zu denen die da trawren, in Teutschlandt und den umliegenden Gräntzen. Mit einer Heimsuchung und Gruß der Liebe, an alle, welche auf die Erlösung und Freyheit warten von der Last der Sünden. Als auch Eine Vermahnung umb die Erscheinung des Tags der Erlösung lieb zu haben, welcher nun über ihnen anbricht. Von Einem, welcher nichts mehr suchet als die Ausbreitung des ewigen Evangeliums, auf daß die Sanftmütigen und Armen mögen getröstet werden. Und bin bekent bey dem Nahme Stephanus Cisp. Mit einem Sendbrief an alle die da gläuben in das Liecht Jesum Chistum, von G. F. Amsterdam 1668; A plain path-way opened to the simple-hearted, for the answering all doubts and objections which do arise in them against the light and truth in the inward-parts, by which many are kept from obedience, and so from peace to their panting souls. London 1668. (London 16682). ND Bristol 1747. ND London 1747. ND London 1748. London 17843; Bradford 18344; (York Tracts. Old Series, V). York 18295. Manchester 18516. ND Woodbridge 1996 (The Eighteenth Century, reel 5641, no. 32); A back-slider reproved and his folly made manifest. And his confusions and contradictions discovered in a short reply to a book lately published by Robert Cobbet called „A word to the upright”, who being turned from the light now makes it his work to war against it and them that walk in it, but his weapons are broken and in his own snare is he taken, written for the truth sake by a servant thereof known by the name Stephen Crisp, unto which is added a brief answer to a pamphelet (sic!) stiled „A brief discovery of the labourers in mystery Babylon“. (London) 1669; Een Klaeginghe over de stadt van Groeningen. Beneven een antwoort, op vier papieren geschreven, tegen het volck genaemt Quakers; twee door de magistraten. En twee liedtjes. Ghesongen in haere straeten. Amsterdam 1669; Een klaren wegh, geopent, voor de eenvoudighe van harten, om te beantwoorden alle twijffelinghen ende tegenstellingen welcke in haer oprijsen tegens het licht ende de waerheyt in de inwendige deelen; door welcke veele afgehouden worden van de gehoorsamheyt en soo volgens van een dreede tot hare suchtende zielen. Amsterdam 1669. Haerlem 16702; Een send-brief van tédere raadt en vermaninge, aan alle, in alle gewesten, die de waarheydt hebben gelooft, om haar tot getrouwigheyt tot de selve te vermánen (...). Geschréven van een die na Zyons voorspoet arbeyd Steven Crisp. Uyt de engelse in de néderduytse tále óvergeset. Rotterdam, um 1669; Postscript. In: (R., J.): The Innocent Assemblies, and Good Order of the People of God, (called Quakers), Vindicated, From the gross Aspertions, Calumnies and Slanders of Two Clamorous Jeering Pamphlets: The one, Entituled, The Quakers Spiritual Court Proclaimed, Written by one Nathaniel Smith, an Apostate from the Truth and right way of the Lord, and so run into Enmity, but his end is come, and his Mouth stopped, and his Lyes and Slanders with the Truth judged and condemned. The other from a nameless Author, Entituled, The Quakers Cannons and Constitutions, etc. Being also another Work of Darkness, and with the Light is judged. (London) 1669, 31-35; Dear and truley beloved in the everlasting seed. London 1670; Postscript. In: Furly, Benjamin: A testimony to the true Light, which is the way of life and rightenousness, to all that obey it, adn are subject to its requirings. Being a serious admonition to all people to turn to the Lord, but more especially intended for the inhabitants of the town of Colchester and parts adjacent, by John Furly. Also, a true relation how the Lord made manifest strength in weakness, and raised up a living testimony to his eternal truth, in a child of his, (named, Elizabeth, whodeceased the 16th of the twelfth moneth, called February 1669.) to the admiration of all that were about her. The second edition, unto which is added a praefatory word, by B(enjamin) F(urly). (London) 1670, 28-29; The copie of a letter written from Germany by Steven Crisp to friends, which doth suit with the proceeding paper. In: Keith, George: The benefit, advantage and glory of silent meetings, both as it was found at the beginning, or first breaking forth of this clear manifestation of truth, and continues so to be found, by all the faithfull and upright in heart, at this day. Writ for the stirring up, and incouraging of these more especially who are lately convinced, unto the love of them and diligent improving them, unto those ends and uses for which they serve. London 1670, 19-22. London 16872, 24-27; Een Waerachtigh Verhael, van een afgrijselijcke Leugen, ende het selve veroordeelt, met den Vader (of Maecker) des selfs, we hy oock zy. (Amsterdam, um 1670); Een Vrage aen de Mennonisten gedaen, ende besonderlijck aen de geene die Noort-hollant woonen. (O.O., um 1670); Den Toetsteen getoetst en valsch bevonden, ende aen stucken gebroken. Ende de standaert der waerheyt. In antwoordt tot een kleyn boeckje, genaemt een Toetsteen, vol groote leugenen ende valsche beschuldigingen tegen het onnoosele Volck Gods, Quakers genaemt. Door Hendrick Claesz. Hitscher van Harlingen uytgegeven. In de welcke sijn onwetentheyt en nijdigheyt geopenbaert en bestraft is door een Dienst-knecht der Waerheyt. Amsterdam, um 1670; Deare and truely beloved in the everlasting seed and holy covenant of life eternall, doth my soule salute you, (...). (London 1670); De Waerheydt Triumpherende ober Valscheyt, in een Antwoort op dertig valsche Beschuldigingen, tegens het onnosele Volck Gods, Quakers genaemt, in een seecker boeck genaemt’s Werelts Godsdiensten, geschreven door Alexander Rosse, ende overgeset in de Nederduytsche tael door Josua Sanderus, Predikant tot Schoonhove. Wiens nijdige en leugenachtige Geesten hier door bestraft, ende de Waerheyt duydelijck verklaert is, in verscheyde saken, waer in hy ons valschelijck beschuldight heest. Door een Liefhebber van allen Zielen, ende een Getuyge tot de Waerheydt, welck een heerschappye moer voeren ober de leugenen en Leugenaers. Amsterdam 1670; Het eerste deel. Van de Vytroepinge tegens de vervolginge, dewelcke begonnen is, en voortgaet door de regeerders, predicanten, en mennisten in Vrieslandt. Zijnde een zeecker en waerachtigh Verhael, van de manier van’t onschuldigh vangen, ketenen, en gevanckelijck-houden, van dry Inwoonders van Amsterdam, in Driefflandt voorsz. Ten eersten in’t Stadthuys tot Harlingen. Ten tweeden in’t Landtschaps Tuchthuys tot Leeuwaerden. Ten derden, in’t Blockhuys alsdaer. Mitsgaders de voorgegeven Reden van de gemelde Vervolginge, ende de omstandigheden en voorvallen dies aengaende: klaerlijck en duydelijck verhaelt, sonder valschheydt of bedrogh. Geschreven Tot voldoeninge van een ygelijck, die begeerigh is te weeten de Waerheyt van dese saeck, dewelcke soo verscheydentlijck verhaelt wordt in dese Nederlanden. Op dat alsoo niemant, die gewilligh is de Waerheyt te gelooven, loogenen gelooven mochte. Als mede een Getuygenis tegens den ouden Dyant van het Menschelijck Geslacht, den Duybel en Satan. De intentie van het welche is, sijne Listigheyt in het korte te ontdecken, onder dewelcke hy altijt gefocht heeft dit werck van Vervolginge te bedecken. Dat alsoo alle de geene, de welcke haere handen afgehouden hebben van met dit werck te vereenigen, mogen als noch en voort aen beter gewaent worden, om tegens sijn laegen en valsch voorgeben te staen. (Amsterdam 1671); Crisp, Steven: Triumph der Wahrheit, über die Falschheit. In einer Antwort auf dreyßig falsche Beschuldigungen, wider das unschuldige Volck Gottes, Quäkers genant; in einem Buch, genant der Welt Gottesdienste, geschrieben durch Alexander Rosse, und durch Christianum Sixtum in die Hochdeutsche Sprache übergesetzt. Welcher neydige und lügenhafftige Geister hierdurch bestrafft, und die Warheit deutlich erklähret ist, in unterschiedlichen Sachen, worinnen er uns fälschlich beschuldiget hat. Durch einen, welcher ein Liebhaber aller Seelen, und ein Zeuge der Warheit ist, welche da herrschen muß über alle Lügen und Lügner. Amsterdam 1671; Vriendelycke Leeser. In: Furly, Benjamin: Anthoniette Bourignan ontdeckt; ende haeren geest geopenbaert uyt haere druchten, den geest Godts niet te zijn, klaerlijck bewesen uyt haer eygen schriften. Met Een vriendelycke Waerschouwinge aen alle de gene, die de welvaert van haer eygen Zielen soecken, dat sy haer wachten voor haere schadelijcke leeringen en stellingen, Ende de raet Christi aen te nemen, die seyde: Als sy sullen seggen tot U lieden, Siet hier, ofte siet daer is Christus, gaet niet uyt, want het Konickrijcke Gods is binnen U lieden. Amsterdam, 1671, 3-5; Een Geklanck des alarms, geblaesen binnen de landt-paelen van het Geestelikole Aegypten, dat in Babylon gehoort. En de inwoonderen van de bevleckte en besmette woningen der Aerde. Als mede de Macht van den Volckt der Duyfternisse in questie getrocken, ende hy selfs geeramineert door de Waerhyt, hoe hy quaem te heerschen over het Menschelijck geslacht, Ende hoe lange sijn Tijd dueren sal, tot dat hy upt sijn kegeeringe verstooten moet worden, ende het Schepfel verlost worden van ander sijne tyrannie, om Godt te dienen in den Geest en in de waerheyt, gelijck als Christus den Dorst des Dreedes haer geordineert heest. Ende het Getal van hem, nae de welcke sich de Werelt verwondert heeft, uptghvonden, ende bewesen naeby hetSynde te zijn. Ende desgelijcks dat het niet onwettelijck nochte te der geest en is, om te hoopen en te verwachten de unterste Der woestinghe en verdistrueeringe van de Sonde in dit leben, ende de oprechtinge van volmaechte Knechtveerdighendt in de Zielen der Menschen, alwaer de Sonde lange geheerscht heeft. Amsterdam 1671. Amsterdam 16712. Amsterdam 16753; An alarum sounded in the borders of spiritual egypt, which shall be heard in Babylon, and astonish the inhabitants of the defiled and polluted habitations of the earth. And the power of the prince od Darkness called into question, and he himself examin’d by the truth, how he came to raign over mankind; and how long his time shall be, till he comes to be cast out of his dominion, and the creatures be deliver’d from under his tyranny, to serve God in spirit and in truth, as Christ, the prince of peace has order’d them. Also the number of him whom the world hath wondred (sic!) after found out, and demonstrated to be near at an end, and withal, that it is no wayes unlawful, nor in vain, both to hope, and to expect, the utter desolation, and destruction, of Sion in this life, and the setting up of perfect righteousness, in the souls of men, where sin has too long raign’d. Written in a testimony to the truth, and against the false position of the devil and his servants, by a servant of God, Stephen Crisp. London 1671. (London) 16722. London 16913; Het tweede deel, van de Uptroepinge tegens de Vervolginge in Vrieslandt. Met een Verdedinge van de waerheydt van het eerste deel. Tegens de valsche beschuldigingen van verscheyde Persoonen, dewelcke de Waerheydt met Leugens fochten te verdrucken, maer haer toevlucht is wegh genomen, ende hare naecktheydt ende schande geopenbaert, ende de Waerheydt boven hare vyanden gebracht. Mitsgaders het voorige Verhael voleyndight, ende tot het oordeel van de Getugge Gods, in alle Conscientien gelaten. O.O. 1671; De Gronden en oorsaecken van de ellende der Nederlanden ontdeckt, als mede de middelen van derselber herstellinge aengewezen. In verscheyde gewichtige en ernstige consideratien en Vermaningen, tot de Regeerders en Inwoonders der selven, om gelezen en overwogen te worden in ootmoedigheyt ende vrese des Heeren, op dat een ygelijck sich bekeren magh van de boosheyt sijner wegen. Geschreben door een Liefhebber van haer Landt, een Vriendt tot haere Zielen, ende een Dienstknecht der Waerheyt, die arbeyt ende wacht na de Versamelinge van het verstroyde Zaet van den Huyse Jsraels, ende dat Gerechtigheyt magh nederloopen als een Stroom, ende de Kennisse Godts d’Aerde bedecken, als het Water de Zee. Amsterdam 1672; Postscript. In: Crook, John: Rebellion Rebuked. In an answer to a scandalous pamphlet, entitled „The Quaker Converted to Christianity, etc“. Written by one William Haworth, an independent preacher in Hartford-Shire, and William Dimsdale, a young-man in the town of Hartford, a professor, and a hearer of the said W. H. By the Friends of Truth, who wish its prosperity in true love to the souls of all people. John Crook, William Bayly. O.O. 1673, 49-51; Ein Klang des Allarms in den Gränzen des Geistlichen Egypten geblasen, welcher in Babilon gehöret werden, und die Inwohner der befleckten und besudelten Wohnungen in der Erde erschrecken soll. Desgleichen die Macht des Fürstens der Finsternus zu rede gestelt, und er selbst durch die Warheit examinirtet, wie er zur Herschafft über das Menschliche Geschlecht kommen? und wie lange seine Zeit währen sol, biß er aus seiner Regierung müsse verstossen, und die Creatur von seiner Tiranney erlöset werden, Gotte zu dienen im Geiste und in der Warheit, wie es Christus der Friedefürst geordnet hat. Auch dessen Zahl, über welchen sich die Welt verwundert, erfunden, und bewiesen, daß sie dem Ende gar nahe sey: Gleichergestalt, daß es nicht unrechtmäßig noch vergebens sey, der Sünde äussersten Verwüstung und Zerstörung in diesem Leben zu hoffen und zu erwarten, und dagegen eine Auffrichtung der vollkommenen Rechtfertigung in den Seelen der Menschen, worinnen die Sünde lange geherschet hat. Amsterdam 1674; Goeden raet en vermaninge, aen alle vrienden der waerheyt. Om van alle die gene die den heere tot sijn eeuwigh-duerende verbont vergadert heeft en vergaederende is in hare huysgesinnen gelesen te worden. Geschreven in Amsterdam door William Ames. Als mede Een send-brief aen de vrienden der waerheyt van Steven Crisp. Amsterdam 1674. Rotterdam 16782; Een Sendbrief Aen de Vrienden in Holland, Vriesland, Embden, Holsteyn, Hamburg, Dantzig, de Paltz, en elders: Om aan haar bekent gemaakt, en in de vreese des Herren gelesen te worden. O.O., um 1674; Een Brief Alle Vrinden oberal, die van de goedlied Gods gesmaakt thebt. O.O., um 1675; His testimony concerning James Parnel. In: A Collection Of the Several Writings Given forth from the Spirit of the Lord, through that Meek, Patient and Suffering Servant of God, James Parnel; Who (though a Young Man) bore a Faithful Testimony for God, and Dyed a Prisoner under the Hands of a Persecuting Generation, in Colchester Castle, in the Year 1656. O.O. 1675, o. S.; Een naaw-keurigh ondersoek, En Ernstige berispinge van de Proceduren, van de Burgermeesteren en Raadt der Stad Embden, Tegens het onnosele Volk Gods, genaamt Quakers. O.O. (1675); Een send-brief, om gelesen te worden in alle vergaderingen van de vrienden der waarheyt, in de steden van Holland, Vriesland, Groeningen, Embden, Frederick-stad, Griesheym, en daar het vorder noodich soude mogen wesen; Geschreven door Steven Crisp. Uyt het Engels overgeset. Rotterdam 1676; Ames, William: Ein Guter Raht und eine Vermahnung an alle Freunde der Warheit; Daß derselbe von allen denjenigen welche der Herr in seinen Ewig-wehrenden Bundt versamlet hat, und versamlende ist, möge in ihren Häusern gelesen werden. Geschrieben in Amsterdam. Darneben ist Ein Sendbrieff an die Freunde der Warheit von Stephano Crisp. Amsterdam 1677; Freindly (!) Reader. In: Bayle, Thomas: A relation of a mans return and his travaills out of a long and sore captivitie, to partake of that rest, which remaineth to the people of God. Written for the sake of those who wants the consolation of Israel, and would walke in the heavenly way thereof, if they knew it. Written by one of Zyons travellors. (London 1677), 2; Frankenberg, Abraham von: A warning against the deceit of setting up man’s reason, as judge in spiritual matters. First written in Latin, by a German noble man, A. V. F., and printed 1644. Then translated into Dutch, and printed at Rotterdam, in the year 1674, and now translated into English, and printed by a lover of truth, S. Crisp. (London) 1677; Jasna droga, otworzona dla prostyi s ercem, w ktorey jest odpowied’z ná wszytkik w atpliwo s ci, y zarzuty, ktore w nich powstáj a prze ciw swiatlosci, y prawdzie (...). Amsterodam 1678; Noch een Ernstige Vermaeninge Aen de Burgermeesteren en Raedt der Stadt Embden. Haerl. vriendelijck versoeckende, afte laten van hare wreede Vervolginge, al eer den toorn Godts tegens haer ontsteeckt. Van een die een Liefhebber van haere Zielen is, het welck syl. getuygen sullen in den dagh des Herren. Amsterdam 1678; An epistle of tender counsel and advice to all that have believed the truth, to exhort them to faithfulness thereunto. I. In taking heed of settling in a formality without the power. II. To take heed the spirit of this world doth not drink up their spirits. III. To keen their word, and let their yea be always yea. IV. Not to tust too much to education. V. To love one another. Written by one that travels for Zyons prosperity. London 1680. London 17872. Darlington 18153. ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 3682, no. 4); A new book for children to learn in. With many wholsome meditations for them to consider. With directions for true (...) and the ground of true reading and writing of true English. Also a testimony concerning the Father, Son and Spirit (...). Also, the devil and his works manifested (...). By G. Fox the Younger. The Lamb and His Day proclaimed. London 1681. London 17812. Newport 17693. ND Worcester um 1970 (Early American Imprints, First series, no. 41925); A Babylonish opposer of truth by the truth reproved. And his enmity, falshood, and confusion manifested in answer to an impertinent paper sent abroad by Thomas Crisp, in which his false foundation is discovered, and his building brought upon his own head. Written by a servant of truth, and witness against lying and lyars, Stephen Crisp. With a postscript by John Penington and Richard Richardson. London 1681; Een Sendbrief Aen de Vrienden in Holland, Vriesland, Embden, Holsteyn, Hamburg, Dantzig, de Paltz, en elders: Om aan haar bekent gemaakt, en in de vreese des Herren gelesen te worden. In: De oude waarheyd ontdekt. En Het Licht Jesu Christi, t’Welk veele aan de Menschen gepreedikt, en voorgedraagen. In verscheyde Heylzame Schriften, en stichtelijke Zendbrieven, eenige tijd herwaards geschreven, Door verscheyde Vrinden der Waarheyd en tot verder dienst aldus bye en vergadered, en aan de Wereld opentlijk voorgesteld. Rotterdam 1684, 126-129; Een Brief van Stephen Crisp aan J. H. En de Vrinden tot Amsterdam. In: De oude waarheyd ontdekt. En Het Licht Jesu Christi, t’Welk veele aan de Menschen gepreedikt, en voorgedraagen. In verscheyde Heylzame Schriften, en stichtelijke Zendbrieven, eenige tijd herwaards geschreven, Door verscheyde Vrinden der Waarheyd en tot verder dienst aldus bye en vergadered, en aan de Wereld opentlijk voorgesteld. Rotterdam 1684, 626-628; Een Brief van den zelfden. In: De oude waarheyd ontdekt. En Het Licht Jesu Christi, t’Welk veele aan de Menschen gepreedikt, en voorgedraagen. In verscheyde Heylzame Schriften, en stichtelijke Zendbrieven, eenige tijd herwaards geschreven, Door verscheyde Vrinden der Waarheyd en tot verder dienst aldus bye en vergadered, en aan de Wereld opentlijk voorgesteld. Rotterdam 1684, 628-631; Een send-brief van tédere raadt en vermaninge, aan alle, in alle gewesten, die de Waarheydt hebben gelooft, om haar tot getrouwigheyt tot de selve te vermánen. I. Van haarte wachten hoeze zelven in een bloote gedaante, sonder de kracht geruft stellen. II. Haar welte wachten van den Geest van dese wéreld, dat die háre geesten niet en verflinden. III. Datze haar woord getrouwelijk houden, en haar Já, altijd Já láten wésen. IV. Datze haar niet al te veel op háre opvoeding verláten. V. Datze malk anderen liefhebben. In: De oude waarheyd ontdekt. En Het Licht Jesu Christi, t’Welk veele aan de Menschen gepreedikt, en voorgedraagen. In verscheyde Heylzame Schriften, en stichtelijke Zendbrieven, eenige tijd herwaards geschreven, Door verscheyde Vrinden der Waarheyd en tot verder dienst aldus bye en vergadered, en aan de Wereld opentlijk voorgesteld. Rotterdam 1684, 464-478; A faithful warning and exhortation to Friends to beware of seducing spirits, and to keep on the armour of light, in simplicity and sincerity, as their best armour in all tryals, written by a lover of sincerity, and traveller for Sion’s redemption, and for the removing of all oppressions from off the souls of them who have believed, Stephen Crisp. London 1684. Philadelphia 16922. Philadelphia 18533. ND Worcester um 1970 (Early American Imprints, First series, no. 592); De oude waarheyd ontdekt. En Het Licht Jesu Christi, t’Welk veele aan de Menschen gepreedikt, en voorgedraagen. In verscheyde Heylzame Schriften, en stichtelijke Zendbrieven, eenige tijd herwaards geschreven, Door verscheyde Vrinden der Waarheyd en tot verder dienst aldus bye en vergadered, en aan de Wereld opentlijk voorgesteld. Rotterdam 1684; Baptism and the Lord’s Supper asserted. A sermon preached by Stephen Crisp, at the Quaker’s Meeting House, near Devonshire-square, London. Taken in Short-Hand by a person of another persuasion. London 1786; Charitable advice. In a letter to the French Protestants, into whatsoever parts of the world dispers’d, by reason of their present sufferings and persecutions, from the hands of the Roman Catholicks. First written for the use of the French Protestants by Stephen Crisp, one of the people called Quakers, and since translated out of the French, for more publick benefit. London 1688; Addresse charitable aux Francois refugiez, appellez Protestants. En quelle partie du monde qu’ils soient eparts dans ce temps de tribulation et persecution quils souffrent de la part de ceux qui s’appellent Catholiques Romains. Londres 1688. Amsterdam 16882; Charitable advice. In a Letter to the French Protestants, Into whatsoever Parts of the World Dispers’d, By Reason of their Present Sufferings and Persecutions, From the Hands of the Roman Catholicks. First Written for the Use of the French Protestants, by Stephen Crisp, one of the People called Quakers, And since Translated out of the French, for more Publick Benefit. With Allowance. London 1688; An epistle of tender love and brotherly advice to all the churches of Christ, throughout the world. Who are gathered into the one living faith, and walk in the light, and therein have their fellowship one with another. From a friend and brother in the same fellowship, who hath long travailed and still travails for Zions prosperity, and for the gathering Zions children out of Aegypt and darkness, that they may walk and dwell in the light of Zions Saviour, which is Christ, the Lord, whose outward name is, Stephen Crisp. (Shoreditch) 1690. Philadelphia 16922. London 17573. ND Worcester um 1970 (Early American Imprints, no. 591); (Whitehead, George; Crisp, Stephen): A Christian reprehension of confusion, Ranterism, cruelty, and opposition to spiritual order and Christian liberty in brief reflections. First on a conceited pamphlet untruly stiled „spiritual order and Christian liberty proved consistent in the Churches of Christ“, and impositions upon the consciences of believers etc. found antichristian and destructive to both, signed R. G. Secondly, “On a brief history of the rise, growth, reign, supports, and sudden fatal foil of propery, and description of six popish pillars”, by a hidden author. By lovers of truth and peace, G. W. and S. C. Shoreditch 1690; An epistle to the monthly, and quarterly meetings of Friends, in England and Wales. Relating to our Friends and brethren, sufferers by reason of the late warrs in Ireland. London 1692; Several sermons or declarations of Mr. Stephen Crisp late of Colchester in Essex, deceased. Exactly taken-in characters or short-hand, as they were delivered by him at the publick meeting-houses of the people called Quakers, in Grace-Church-street, and Devonshire-House, London, and now faithfully transcribed and published. Together with his prayer at the end of every sermon. Bde. III. London 1693-1694; Bde. II. London 1696-16972. London 17073; A memorable account of the Christian experiences, gospel labours, travels and sufferings of that ancient servant of Christ, Stephen Crisp, in his books and writings herein collected. London 1694. Philadelphia 18222. O.O. 18503; Crisp, Stephen; u.a.: An epistle by way of testimony to Friends and brethren of the Monthly and Quarterly Meeting in England, Wales, and elsewere, concerning the decease of our faithful brother George Fox. From our Second Day’s Morning-Meeting in London, the 26th of 11th month, 1690. In: A journal or historical account of the life, travels, sufferings, Christian experiences, and labours of love, in the work of the ministry, of that ancient, eminent, and faithful servant of Jesus Christ, of George Fox. London 1694. London 17092. London 17653, LIII-LVI; De weg tót het koningryk der hemelen, aangeweezen in zeventien predikacien, uytgesprooken te London, door Steven Crisp van Colchester, in zun leeven getrouw bedienaar des evangeliums, onder die Christenen, welke gemeenlyk Quakers worden genaamd, uyt het engelsch vertaald, door Wm. Sewel. Amsterdam 1695; The case put and decided by George Fox, George Whitehead, Stephen Crisp and other the most ancient and eminent Quakers between Edward Billing on the one part and some West-Jersians, headed by Samuell Jenings on the other part. (New York 1698). O.O. 18802; Christ all in all. Opened in a sermon preached by Mr. Stephen Crisp, late of Colchester in Essex. Exactly taken in short-hand, as it was delivered by him, in the meeting-house of the Quakers, at Devonshire-house, without Bishopsgate, London. Together with his prayer after sermon. London 1700. London 17613; ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 2566, no. VII); Thirty sermons or, declarations, on various subjects. With several prayers, exactly taken in characters, as they were delivered in the public meeting-houses of the people, call’d, Quakers. (York 1750). ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 4733, no. 7); Several sermons, or declarations of Mr. Stephen Crisp, London, re-printed and sold by J. Sowle. London 1707 (Scripture truths demonstrated, in thirty-two sermons, or declarations of Mr. Stephen Crisp, late of Colchester in Essex, deceased, exactly taken in characters, or short-hand, as they were delivered by him at the publick meeting-house of the people called Quakers, in and about London. Faithfully transcribed and published, together with his prayers after sermons. Two of these sermons not in either of the other three volmues (sic!) one never before printed, I). Philadelphia 1787. ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 20309). ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 4769, no. 6); The second volume of the sermons, or declarations of Mr. Stephen Crisp, London, printed in the year, 1707. London 1707 (Scripture truths demonstrated, in thirty-two sermons, or declarations of Mr. Stephen Crisp, late of Colchester in Essex, deceased, exactly taken in characters, or short-hand, as they were delivered by him at the publick meeting-house of the people called Quakers, in and about London. Faithfully transcribed and published, together with his prayers after sermons. Two of these sermons not in either of the other three volmues (sic!) one never before printed, II). Philadelphia (1787). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 20309). ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 4769, no. 6); The third and last volume of the sermons, or declarations of Mr. Stephen Crisp, London, printed in the year, 1707. London 1707 (Scripture truths demonstrated, in thirty-two sermons, or declarations of Mr. Stephen Crisp, late of Colchester in Essex, deceased, exactly taken in characters, or short-hand, as they were delivered by him at the publick meeting-house of the people called Quakers, in and about London. Faithfully transcribed and published, together with his prayers after sermons. Two of these sermons not in either of the other three volmues (sic!) one never before printed, III). Philadelphia (1787). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 20309). ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 4769, no. 6); A short history of a long travel, from Babylon to Bethel. Written in the 9th month 1691. London 1711; London 1718. ND Dublin 1720; ND Philadelphia 1724. ND London 1736. ND London 1747. Philadelphia 17517. London 175410. London 17555. London 17646. London 17667. Philadelphia 17708. London 17718. ND Bristol 1775. Philadelphia 17769. London 17779. London 178410. Philadelphia 178810. ND London (1791). ND Bennington 1793. ND Danbury 1794. ND New-Haven 1797. ND London 1803. London 180511. ND New-York 1806. ND Newark 1808. ND Philadelphia 1814. ND Philadelphia 1815. London 181812. ND Salisbury 1826. ND New-York 1834. Manchester 183711. Manchester 184112. ND New York 1858. ND Fall River 1863. Manchester 187612. ND Philadelphia 1970. ND Philadelphia (1971). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 2518). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 6656). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 7177). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 11616). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 21031). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 26831). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 32002). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 42079). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 43016). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 46144). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 46720). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 47018). ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 3588, no. IV); An epistle of Stephen Crisp’s, exhorting Friends to diligence and a living concern in meetings appointed for the worship of God. Now re-printed for a general service. (Dublin, um 1725). Stockholm um 18002; Eine Kurtze Beschreibung einer Langen Reise, aus Babylon nach Bethel: Offenb. 18. 4. In Englischer Sprache geschrieben, im Novem. 1691, und aus dem 5ten Druck ins Teutsche übersetzt 1748 mit Beyfügungen einziger Schriftstellen, zu mehrerer Erläuterung. Germantown 1748; Germantown 17552. ND Chesnuthill 1792. ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 6118). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 7401). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 24235). Een Niew Boecrken voor Kinderen om daar in niet alleen te leeren lesen, maar oock veel heylsame Meditatien te overwegen. In’t Engels geschreven door S. C. Amsterdam 1755; Crisp, Stephen; Dewsbury, William; Penn, William: Sermons. Or, declarations, made by some of the ancient preacers (sic!) amongst the people called Quakers. Taken in short hand, as they were delivered by them. Philadelphia 1768; Philadelphia 17732. ND Worcester 1970 (Early American Imprints. First series, no. 13145). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 12740). ND Worcester um 1970 (Early American Imprints. First series, no. 10868); Captive sinners set free by Jesus Christ. A sermon preached by Stephen Crisp at the Quakers meeting-house, near Davonshire-Square, London. Taken in short-hand by a person of another persuasion. London 1786. ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 2658, no. 8); The sheep of Christ hear his voice. A sermon preached by Stephen Crisp, at the Quaker’s Meeting House, near Devonshire Square, London. London 1786; Penington, Isaac: Letters of Isaac Penington, written to his relations and friends, now first published from manuscript copies. To which are added letters of Stephen Crisp, William Penn, R. Barclay, William Caton, Josiah Coale, and others. Now first published. London 1796. ND Woodbridge 1986 (The Eighteenth Century, reel 6831, no. 16); Extracts from an Epistles of Stephen Crisp. In: Letters on Religious Subjects, Written by Divers Friends Deceased, II. Hrsg. von John Kendall. London 1805, 118-120; A succinct view of the primitive apostolic church, and of the Religious Society of Friends, in its rise and early progress, showing its unity and harmony, the necessary and salutary effects of church discipline. Also, the various attempts which were made to destroy the order and government of the Church of Christ. Addressed to the Society by Stephen Crisp. Philadelphia 1822; Scripture truth demonstrated, in sermons or declarations of Stephen Crisp, of Colchester, in Essex, deceased. A new edition. Bde. II. York 1822-1824; Collectitia or, Pieces, Religious, Moral, and Miscellaneous, Adapted to the Society of Friends, I. York 1824; Extracts from the writings of Stephen Crisp. London 1829; Letter to Friends, exhorting them to diligence in the attendance of meetings, also, to avoid sleepiness therein. Manchester 1848; An epistle to the Society of Friends. By Stephen Crisp. Written in the year 1690. London 1848; The Christian’s pathway. Extracted principally from a letter by Stephen Crisp, dated 1668. London 1855 (General Series, XCVI). London 18712; Fragments touching the divine life, for sinners and saints, inclusive. London 1858; The kingdom of God within. Preached at Grace-Church street, July 9th, 1691. By Stephen Crisp, on of the first ministers in the Society of Friends. Philadelphia 1863; The great mediator of the everlasting covenant; Set forth in a sermon preached by that experienced man and minister of the Gospel, Stephen Crisp, at Grace church street, 4th mo., 26th, 1688. O.O., um 1900; Steven Crisp and His Correspondents, 1657-1692. Being a synopsis of the letters in the „Colchester Collection“. Hrsg. von Charlotte Fell Smith. London 1892; The Christian Experiences, Gospel Labours and Writings, of that Ancient Servant of Christ, Stephen Crisp. In: Evans, William; Evans, Thomas (Hrsg.): The Friend's Library. Comprising journals, doctrinal treaties, and other writings of members of the Religious Society of Friends, XIV. Philadelphia 1850, 135-278.

Bibliographien: Crisp, Stephen, of Colchester, in Essex. In: Smith, Joseph: A Descriptive Catalogue of Friends’ Books. Or books written by members of the Society of Friends, commonly called Quakers, from their first rise to the present time, interspersed with critical remarks, and occasional biographical notices, and including all writings by authors before joining, and those after having left the Society, whether adverse or not, as far as known. I. London 1867, 466-477; Crisp, Stephen. In: Short-title Catalogue of Books Printed in England, Scotland, Ireland, Wales, and British America and of British Books Printed in Other Countries. 1641-1700, I. Hrsg. von Donald Wing. New York 19942, 666-667.

Lit.: (Auswahl): Bugg, Francis: A Letter to the Quakers, viz. to Geo. Fox, Geo. Whitehead, Fra. Camfield, Stephen Crisp, and the Rest of your Preachers. (London) 1690;  Crisp, (Stephanus,). In: Adelung, Johann Christoph: Fortsetzung und Ergänzungen zu Christian Gottlieb Jöchers allgemeinem Gelehrten-Lexico, worin die Schriftsteller aller Stände nach ihrem vornehmsten Lebensumständen und Schriften beschrieben werden, II. Leipzig 1787, 538;  Tuke, Samuel: Memoirs of the Life of Stephen Crisp. With Selections from His Works. York 1824;  H.: Stephen Chrisp. In: The Friend. A Religious and Literary Journal, XII, 26, 1839, 205-207;  Bickley, Augustus Charles: Crisp, Stephen (1628-1692). In: DNB, V, 1921/22, 98-99;  Stephen Crisp and His Sermons. In: Budge, Frances Anne: Annals of the Early Friends. A Series of Biographical Sketches. London 1891, 129-146;  Danielowski, Emma: Die Journale der frühen Quäker. Zweiter Beitrag zur Geschichte des modernen Romans in England. Berlin 1921;  Grubb, Isabell: Quakerism and Industry before 1800. London 1930;  Hull, William: Willem Sewel of Amsterdam 1653-1720. The First Quaker Historian of Quakerism. Swarthmore 1933 (Swarthmore College Monographs on Quaker History, I);  Hull, William: Rise of Quakerism in Amsterdam. Swarthmore 1938 (Swarthmore College Monographs on Quaker History, IV);  Wright, Luella M.: John Bunyan and Stephen Crisp. In: The Journal of Religion, XIX, 1939, 95-109;  Rotthoff, Guido: Die Auswanderung von Krefeld nach Pennsylvanien im Jahre 1683. In: Die Heimat, LIII, 1982, 13-22;  Barbour, Hugh: Crisp, Stephen (1628-1692). In: Greaves, Richard; Zaller, Robert (Hrsg.): Biographical Dictionary of British Radicals in the Seventeenth Century, I. Hassocks 1982, 190-191;  Graves, Michael P.: Stephen Crisp’s „Short History“ as Spiritual Journey. In: Quaker Religious Thought, XXVI, 1993, 5-23;  Bernet, Claus: Ames, Caton, and Furly: Three Quaker Missionaries in Holland and North Germany in the Late Seventeenth Century. In: Freikirchenforschung, XIII, 2003, 242-260; – Davies, Adrian: Crisp, Stephen (1628-1692). In: Oxford Dictionary of National Biography, XIV, 2004, 214-215.

(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 26, 2006, Sp. 248-264)

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