Viele kennen den Quaker Parrot, doch den Quäker Perrot wohl kaum, obwohl er seine letzten Lebenstage (zufällig?) genau dort verbrachte, wo diese Quäker-Vögel zu Hause sind.
John Perrot wurde in Waterford (Irland) geboren, sein Geburtsjahr ist
unbekannt. Er gilt als ein illegitimer Sohn des Sir John Perrot (um 1527-1592),
der wiederum ein illegitimer Sohn des Königs Henry VIII. (1491-1547) gewesen
war.
Perrot wuchs als Baptist auf, bis er sich 1656 nach einer Predigt von
Edward Burrough (1634/35-1663) der Quäkerbewegung anschloss. Noch im gleichen
Jahr predigte Perrot in der Ortschaft Limerick. Unter Billigung aller
Quäkerautoritäten schiffte er sich zusammen mit John Luffe (auch Love, 1583-1666)
ein, um in Rom den Papst zu bekehren. Sie reisten über Lyon und befanden sich
nachweislich am 12. August 1657 in Leghorn. Hier besuchten die beiden eine
Synagoge und versuchten, Juden zu missionieren. Nach einer inquisitorischen
Befragung durch römische Beamte beschlossen die Quäker, zunächst nach Jerusalem
zu reisen, um dort den Sultan Mohammed IV. zu bekehren. Längere Zeit hielten
sie sich in Athen auf, wo Perrot die Schrift „Address to the People called
Baptists in Ireland“ verfasste und in seine Heimat schickte. Auch auf der Insel
Negroponte (Euboea) hielten sie sich auf, bevor sie Zakynthos verließen und die
Morea überquerten. Entmutigt durch den englischen Konsul kehrten sie aber nach
Italien zurück.
1658 trafen sie in Venedig ein und sprachen beim Dogen in seinem Palast
vor. Ein Aufenthalt im dortigen Lazarett verweist auf eine Krankheit oder eine
kurzzeitige Inhaftierung. Sie reisten noch im gleichen Jahr nach Rom weiter und
wurden dort sofort inhaftiert. Luffe wurde zum Tode verurteilt und gehängt
(nach anderer Quelle zu Tode gefoltert), was die moderne Quäkerforschung
(Villani, Moore) bestreitet, da im Archiv des Vatikans keine Dokumente darüber
zu finden sind. Angeblich soll sich Luffe zu Tode gefastet haben. Perrot hielt
man währenddessen in einem Irrenhaus gefangen. Es gelang ihm jedoch, seine
Gefangenschaft geschickt zu einem öffentlichen Ereignis zu inszenieren. Als in
Rom inhaftiertem Quäker war ihm die Aufmerksamkeit ganz Englands sicher, und
durch Pamphlete und Briefe war er in seiner Heimat präsent. Samuel Fisher
(1605-1665), John Stubbs und weitere Quäker reisten eigens bis nach Rom, um
Perrot beizustehen. Auch Jane Stokes und Charles Bayly (gest. 1680) setzten
sich für seine Freilassung ein, wobei Bayly bereits auf seiner Anreise in
Bordeaux festgesetzt wurde. Schließlich wurde Perrot, der in Rom während der
Haft mehrmals mit kirchlichen Würdenträgern disputierte, im Juni 1661
freigelassen. Auf dem Heimweg nach England wurde er nochmals in Frankreich
kurzzeitig inhaftiert. Hier hatte er katholische Priester der Idolatrie
beschuldigt, Streitpunkt war das Verbeugen vor Statuen in Kirchen.
Nach seiner Ankunft in England reagierte die Quäkergemeinschaft gespalten.
Von den einen als ein dem Martyrium Entronnener gefeiert, beschuldigten ihn
andere als Schismatiker. Vor allem George Fox (1624-1691), der schon zuvor mit
mehr enthusiastisch angelegten Predigern wie James Nayler (um 1617-1660) oder
Martha Simmonds (1624-1665) in Streit geraten war, verfeindete sich mit Perrot.
Streitpunkt war u. a. die heute kaum mehr nachvollziehbare Frage, ob während
des Predigens ein Hut zu tragen sei oder nicht. Fox hatte sich auf den
Standpunkt versteift, jegliches Tragen von Hüten während des Betens sei abzulehnen,
während Perrot eine mehr voluntaristische Position vertrat. Von Fox verachtet
und von den übrigen Quäkern gemieden, richteten Perrot und seine Anhänger
eigene Versammlungen und Andachten ein. Große Aufregung herrschte, als Perrot
sich nach Bristol begab, und führende Quäker meinten, die Ereignisse um Nayler
aus dem Jahre 1656 könnten sich wiederholen. Doch da Perrot im Juni 1661 in
London und 1662 in Canterbury wieder gefangen gesetzt wurde, fiel es ihm
schwer, den Aufbau eigener Gemeinden durchzuführen. Die Bewegung um ihn verlor
sich bald, und es hatte auch nicht in seiner ursprünglichen Absicht gelegen,
eine eigenständige Gesellschaft zu gründen. Nach dem Urteil seiner
Mitgefangenen Luke Howard (1621-1699), John Crook (1617-1699) und Edward Burrough
soll das Benehmen Perrots einwandfrei und vorbildlich gewesen sein, so dass die
Vorwürfe von Fox, die auch den moralischen Lebenswandel Perrots in Frage
stellten, der Grundlage entbehrten. Anlass der Vorwürfe waren unter anderem
einige Werke Perrots, die in Versform abgefasst waren, was den Argwohn der
kunstfeindlichen Quäker weckte.
Perrot emigrierte im Oktober 1662 mit einigen wenigen Anhängern, da ihm die
Freilassung gegen Verlassen des Landes zugesichert wurde. Er begab sich nach
Barbados, wo er eine Tätigkeit als Verwaltungsbeamter finden konnte. Außerdem
baute er Tabak an. Sein baldiger Wohlstand ermöglichte es ihm, ein geräumiges
Haus mit Gartenanlagen und Wasserspielen zu errichten. Seine Frau Elizabeth
Perrot und seine Kinder folgten ihm aus England nach und bewohnten mit ihm
dieses Anwesen. Elizabeth Perrot zählte sich ebenfalls zu den Quäkern, wurde
aber aus unbekannten Gründen ausgeschlossen. Schwer verschuldet starb Perrot
vor Oktober 1665 in Jamaika. Ein teures Begräbnis konnte er sich nicht mehr
leisten, er wurde in einem Massengrab einer katholischen Gemeinde bestattet.
Obwohl John Perrot sich bis zu seinem Lebensende als Quäker bezeichnet hatte
und mit der örtlichen Gemeinde in Virginia in Kontakt stand, soll er ostentativ
sein Schwert getragen haben und in prächtiger Kleidung aufgefallen sein. Auch
für das Schwören trat er ein, obwohl er zuvor in England dagegen geschrieben
hatte. Offensichtlich hielt er äußerliche Regeln oder Fragen des äußeren
Lebenswandels für zweitrangig, wenn der Stand der Heiligkeit erst einmal
erlangt war. Wie Lodowicke Muggleton (1609-1698), mit dem er zahlreiche
Gespräche führte, vertrat er die Idee des christlichen Perfektionismus. Einen
persönlichen Gott lehnte er ab, er berief sich vielmehr auf einen überpersönlichen
mystischen Spiritismus. Seine religiösen Vorstellungen sind ungewöhnlich und
weichen erheblich vom Gedankengut der übrigen Quäker ab, zeugen aber von
aufrichtigem Suchen nach Wahrhaftigkeit und authentischem religiösem Erleben.
Werke: A visitation of love, and gentle greetings of
the Turk, and tender tryal of his thoughts for God, and proof of the hearts of
his courts, and the spirits of the people round about him, in his own dominion,
and the inhabitants of the earth that are borderers upon his skirts, in their
declared religious wayes. And is a warning to all men that are in the corrupted
wayes of sin and iniquity, to repent and turn to the living God (...). To which
is annexed a book, intituled, Immanuel, the salvation of Israel . Written in the will and
countenance of God, by a servant of the Lord, who am called by scorners in England , Quaker, and was named in the
flesh. London 1658. London 16602; Immanuel the salvation of Israel . The word of the Lord came unto me
the twelfth day of the sixth month, in the year accompted, 1657. Concerning the
Jews and scattered tribes of Israel , as I was waiting upon the Lord in
spirit, in Legorne in Italy , which in the name of the Lord I
give forth to be copied, and sent throughout the world. London 1658. London 16602; A word to the
world answering the darkness thereof, concerning the perfect work of God to
salvation. London 1658; Perrot, John; Fox, George; Morris, William: Severall warnings to
the baptized people. O.O. 1659; A wren in the burning bush, waving the wings of
contraction, to the congregated clean fowls of the heavens, in the ark of God,
holy host of the eternal power, salutation. London 1660; John, the prisoner, to the
risen seed of immortal love, most endeared salutation, (...). London 1660; To
all Baptists everywhere, or to any other who are yet under the shadows and
wat’ry element, and are not come to Christ the substance. From Rome prison of madmen. London 1660. London 16622; John, to all
God’s imprisoned people for his names-sake, wheresoever upon the face of the
earth, salutation. Written from Rome prison of madmen, the 2nd day of
the 8th month, 1660. London 1660; A primer for children. O.O.
1660. O.O. 16642; J. P., the follower of the lamb, to the shepheards
flock. Salutation, grace and peace is with you in the spirit of power and life,
and be infinitely multiplyed unto you. Amen. London 1660. London 16612;
Beames of eternal brightness, or, branches of everlasting blessings, springing
forth of the stock of salvation, to be spread over India, and all nations of
the earth, to the uniting all mankind, as one single and simple body of
everlasting love and peace, in the original glory and creator of all things.
Written by a member of truth, John, who is called a Quaker. London 1661; Discoveries
of the day-dawning to the Jewes. Whereby they may know in what state they shall
inherit the riches and glory of promise. London 1661; To the Prince of Venice and all his
nobles, which was delivered for him in his pallace, and received by him in his
council-chamber. Being a visitation and warning of that city. Which also may
serve unto England , and all nations, called christian
nations. Written by the servant of the Lord. London 1661; An
epistle to the Greeks, especially to those in and about Corinth and Athens . With certain queries
propounded to the priests and doctors, and all the rest of the members and
officers belonging unto the two churches of Greeks and Romans, which is of
concernment for the view of them all throughout the world. Written in Egripo in
the island of Negroponte , by a servant of the
Lord. London 1661; A
narative (sic!) of some of the sufferings of J. P. in the city of Rome . London 1661; A sea of
the seed’s sufferings, through which runs a river of rich rejoycing. Written in
the year 1659, in Rome-prison of mad-men, by the extream suffering servant of
the Lord. London 1661; To the
suffering seed of royalty, wheresoever tribulate upon the face of the whole
earth, the salutation of your brother under the oppressive yoak of bonds, in
Rome-prison of mad-men. London 1661; Blessed
openings for a day of good things to the Turks. Written to the heads, rulers,
ancients, and elders of their land, and whomsoever else it may concern. London 1661; Two epistles, written to all
Friends in the truth. The one, touching the perfection of humility, written in
Rome-prison of madmen. The other, touching the righteous order of judgement in Israel . Written at Lyons in France , by the servant of God. London 1661; To
all people upon the face of the earth. Written in Rome prison of madmen, by
the servant of God, John, and sent thence the 8th of the 10th month, 1660. London 1661; Battering
rams against Rome . Or, the battel of
John, the follower of the lamb, fought with the Pope, and his priests, whilst
he was a prisoner in the inquisition-prison of Rome . A certain remonstrance
of righteous reason, written in Rome-Prison of mad-men, unto all Rome ’s rulers. Together with
a postscript, to all tender-hearted Roman Catholicks. London 1661; The
mystery of baptism. London 1662; The
epistle to all true friendly readers. In: Fox, George the younger: A collection
of several books and writings. Given forth by that faithful servant of God and
his people. London 1662. London 16652, o.S; Propositions to the Pope,
for the proving his power of remitting sins, and other doctrines of his church,
as principles destroying soules in darkness, and undeterminable death. To
Fabius Ghisius, Pope, at his pallace in Monte Cavallo in Roma. London , the 20th day of the
7th month, called September, 1661. London 1662; To the
upright in heart, and faithful people of God. Being an epistle written in Barbados the 3d of the 9th
month, 1662. London 1662; An epistle for the most pure amity
and unity in the spirit and life of God. To all sincere-hearted-souls, whether
called, Presbyterians, Independents, Baptists, Seekers, Quakers, or others,
under any other denomination whatsoever, that desire that God's truth and
righteousnes (sic!) in power, may be exalted over all, within them and without
them (in the whole earth) for ever. By your friend in the purest love. London 1662; The mistery of baptism and the
Lord's supper, and the Spirit of Jesus, the guide unto both. And onely and
infallible rule leading both into them, and all other ordinances and ornaments
of God, and a saints life. Which may serve as an answer unto Randal Roper's
answer unto a paper written by me in the sence of the mistery of God, directed
to all Baptists everywhere, &c. Given forth in God's tender love (...). By
one that travaileth in his spirit, (...) who is a tender friend of all pure
breathers after God. London 1662; A
voice from the close or inner prison, unto all the upright in heart, whether
they are bond or free. London 1662; John
Perrot’s answer to the Pope’s feigned nameless helper, or, a reply to the tract
entituled, Perrott against the Pope. London 1662; Glorious
glimmerings of the life of love, unity, and pure joy. Written in Rome prison of madmen in the
year 1660, but conserved as in obscurity until my arrival at Barbados in the year 1662, from
whence it is sent the second time to the Lord’s lambs. London 1663; Let this
passe through all friends of God, written by his servant, prisoner in Rome . O.O. 1663; To all simple, honest-intending,
and innocent people, without respect to sects, opinions, or distinguishing
names, who desire to walk with God in the pure spirit of life and true
understanding. I send greeting in the harmles love of God. London 1664; The
vision of John Perrot, wherein is contained the future state of Europa (...).
Particulary the empire of Greece , France , Germany , Spain , and England . As it was shewed him
in the Island of Jamaica , a little before his
death, and sent by him to a Friend in London , for a warning to his
native country. London 1682.
Bibliographien: Whiting, John: A
Catalogue of Friend’s Books Written by Many of the People, Called Quakers, from
the Beginning or First Appearance of the Said People. London 1708, 130-131; Smith,
Joseph: A Descriptive Catalogue of Friends’ Books. Or, books written by members
of the Society of Friends, commonly called Quakers, from their first rise to
the present time, interspersed with critical remarks, and occasional
biographical notices, and including all writings by authors before joining, and
those after having left the Society, whether adverse or not, as far as known.
II. London 1867, 398-404; Fell-Smith, Charlotte : Perrot, John. In: DNB, XV, 1895/96. ND 1921/22, 913-914.
Lit. (Auswahl): Burrough, Edward: To You that are Called
Anabaptists in the Nation of Ireland, Teachers and People, Who Profess
Yourselves to be the Church of Christ , this is the Word of the Lord God
unto you. O.O. 1657; - Bishop,
George: To Thee Charls Stuart King of England, am I Moved of the Lord to
Write, and to Thee it is the Visitation of his Love, Through Him Whose Travel
Hath Been for Thee, that Thy Soul May be Saved in the Day of the Lord,
therefore Hear that Thy Soul May Live, and Thy Dayes be Prolonged in the House
of Thy Pilgrimage. Bristol (?) 1660; - Fisher,
Samuel: Apokrypta Apokalypta. Velata quaedam revelata. Some certain, hidden, or
vailed spiritual verities revealed. Upon occasion of various very prying, and
critical queries concerning God, the devil, and man, as to his body, soul and
spirit. Heaven, hell, judgement, &c. Propounded to George Fox, John Perrot,
Samuel Fisher. And after that (with a complaint for want of, and stricter
urgency for an answer) re-propounded to Edward Burroughs. By two persons,
choosing to notifie themselves to us no other way then by these two unwonted
(if not self-assumed) titles, viz. Livinus Theodorus, and Sabina Neriah, which
truth (as there inspired by the spirit of God) are here exspired in love to the
souls of men. London 1661; - Burrough, Edward; Cook, John;
Penington, Isaac; Howgill, Francis: To all dear Friends and Brethren in the
everlasting Truth and Covenant of the Almighty Jehovah, Blessed for Evermore.
London 1662; - Fox, George: The Matter Concerning
not Putting off the Hat at Praier (sic!), and when They give Thanks to God (…).
London 1663; - Muggleton, Lodowick: The Neck of the
Quakers Broken, or, Cut in Sunder by the Two-edged Sword of the Spirit which is
Put into My Mouth. First, in a letter to Edward Bourne, a Quaker. Secondly, in
answer to a letter to Samuel Hooton and W. S. Thirdly, in a letter to Richard
Farnsworth, Quaker. Fourthly, in an answer to a printed pamphlet of the said
Richard Farnsworth, entituled: Truth Ascended, or, the Anointed and Sealed of
the Lord Defended (...). Amsterdam 1663. O.O. 1756; - Salt, William: Some
Breathings of Life, from a Naked Heart. Presented in Love to the Honest,
Upright, and Single-hearted, that They, with Me May Wait to Feel the Imediate
Drawings, and Leadings of the Holy Spirit in all Things (...), so that They
Need not any Man to Teach Them, 1 Joh. 2. 27. With an epistle for peace and
unity. London 1663; - Rhay, Theodore: Confusa
Confessio Trementium seu Quackerorum. Das ist:
Der Quacker verwirte Glaubens-Bekäntnuß. Mit vorgesetzter Kürtze, doch
denckwürdiger historischer Relation, von dieser Zitter-Geister Nahmen, Ursprung,
Lehr und Fortgang. Cölln 1666; - Taylor, John: A Loving and Friendly
Invitation to all Sinners to Repent, and a Warning to all Backsliders to Return
unto the Lord, while They have Time and Space Given Them. With a brief account
of the latter part of the life of John Perrot, and his end &c. Also, a
testimony against Robt. Rich and John Perrot their filthy books lately printed
against God's people in scorn called Quakers. With a postscript by another
hand. London 1683; - Besse, Joseph: A Collection of the Sufferings of the People Called
Quakers, for the Testimony of a Good Conscience, from the Time of Their Being
First Distinguished by that Name in the Year 1650 to the Time of the Act,
Commonly Called the Act of Toleration, Granted to Protestant Dissenters in the
First Year of the Reign of King William the Third and Queen Mary, in the Year
1689. Taken from original records and other authentick accounts. Bde. II.
London 1753; - Rich, Robert: Hidden
Things Brought to Light, or, the Discord of the Grand Quaekers among
Themselves. Discovered in some letters, papers and passages written to and from
George Fox, James Nayler, and John Perrott, wheirein may be seen the cause and
ground of their differences, and falling out, and what manner of spirit, moved
and acted each of them. A war in heaven, Michael and his angels fought against
the dragon and his angels, till there place was no more found in heaven. London 1678; - Fell-Smith, Charlotte : Perrot, John. In: DNB, XV, 1895/96. ND 1921/22, 912-914; - John Perrot to Henry Cromwell,
1656. In: Friends’ Historical Society, VIII, 1, 1911, 20-24; - Braithwaite, William:
The Beginnings of Quakerism. London 1912. ND London 1923. Cambridge 19552. ND Cambridge 1961. ND York 1981; - Braithwaite,
William: The Second Period of Quakerism. London 1919. ND London 1921. Cambridge 19612. ND York 19792; - Braithwaite Emmott, Elizabeth : A Short History of
Quakerism. Earlier periods. London 1923; - John Perrot from Rome , 1660. In: Friends’
Historical Society, XXIX, 1, 1932, 29; - Cadbury,
Henry J.: John Perrot in Rome . A Jesuit account. In:
Friends’ Historical Society, XXXI, 1934, 37-38; - Cadbury,
Henry J.: John Perrot in Virginia . In: Friends’
Historical Society, XXXI, 1934, 36-37; - Cadbury, Henry J.: The End of a
Schismatic. In: Friends Intelligencer. A Quaker Weekly. CXII, 1955, 297; - Carroll, Kenneth L.:
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219-220 (Religions, Philosophies, and Movements Series, XLVI);
(Erstveröffentlichung BBKL, Bd. 20, 2002, Sp. 1160-1167)